TI - رابطه بین فرسودگی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی در دانش‌آموزان دختر JO - پژوهش های میان رشته ای زنان JA - موسسه آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز LA - fa SN - 2783-1205 AU - سکینه گرائیلی AU - ابوالقاسم بریمانی AU - بهرنگ اسماعیلی شاد AD - گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا، ایران AD - دانشگاه ازاد اسلامی واحد بجنورد Y1 - 1400 PY - 1400 VL - 1 IS - 1 SP - 47 EP - 60 KW - فرسودگی تحصیلی KW - درگیری تحصیلی KW - تاب‌آوری تحصیلی KW - دانش‌آموزان دختر DO - N2 - هدف پژوهش حاضر تبیین رابطه فرسودگی تحصیلی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی تاب‌آوری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماري شامل كليه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر بهشهر به تعداد 2110 نفر بود. نمونه آماری به تعداد 325 نفر و با استفاده از جدول کرجسی-مورگان و به شیوه نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‏ فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و اسچیوفلی (2007)، درگیری تحصیلی ریو (2013) و تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004) استفاده شد. به منظور تحلیل داده‌های حاصله، از مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار آماریPLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین فرسودگی تحصیلی و تاب‌آوری تحصیلی با درگیری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و مقدار 1/78 درصد از درگیری تحصیلی و 3/51 درصد از تاب‌آوری تحصیلی توسط فرسودگی تحصیلی تبیین می‌شود و متغیر تاب‌آوری تحصیلی اثر میانجی بر رابطه بین فرسودگی تحصیلی و درگیری تحصیلی را دارد. هم‌چنین شاخص‌های برازندگی مدل حاکی از آن است که مدل ارائه‌شده از برازش مناسبی برخوردار است. UR - http://rimag.ir/fa/Article/33578 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/33578 TY _ JOURId - 33578