بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی بر رابطه سرمایههای روان شناختی و نشاط اجتماعی دانشجویان دختر شهر شیراز
محورهای موضوعی :
کلید واژه: هوش معنوی, سرمایه های روان شناختی, نشاط اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای هوش معنوی بر رابطه سرمایه های روان شناختی و نشاط اجتماعی دانشجویان دختر شهر شیراز انجام پذیرفت. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش،شامل دانشجویان شهر شیراز در سال 98 می باشد و تعداد 200 آزمودنی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش معنوی کینگ،سرمایه روان شناختی لوتاتر و شادکامی آکسفورد استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 23- SPSS و با کمک شاخص های آمار توصیفی،ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام گرفته است. نتایج نشان داده است که مولفه های امیدواری، تاب آوری،هوش معنوی،تفکر انتقادی،تولید معنای شخصی و بسط هوشیاری می توانند نشاط اجتماعی را به صورت مثبت و معناداری پیش بینی کند، بنابراین می توان گفت که هوش معنوی نقش معنادار و واسطه ای بین امیدواری و خوش بینی با نشاط اجتماعی را دارد. براساس نتایج حاضر می توان پیشنهاد داد که از راه های ارتقاء هوش معنوی یادگیری مهارت های بالا بودن میزان نشاط اجتماعی و امیدواری در بین دانشجویان می باشد که از آنجایی که دانشجویان نیاز اساسی به این مهارت ها دارند و به اهم موضوع اشاره شده است با اجرای دوره های آموزشی برای دانشجویان در موقعیت های مختلف می تواند موثر باشد.
Aim: The purpose of this study was to investigate the mediating role of spiritual intelligence on the relationship between psychological capital and social vitality of Shiraz university students. Method: The research is descriptive and correlational. The statistical population of this study consisted of Shiraz University students in year 98.A total of 200 subjects were selected by convenience sampling from which 174 females and 28 males. Data were collected using King's Spiritual Intelligence Questionnaires, Lutz Psychological Capital, and Oxford Happiness Questionnaires. The data were analyzed by SPSS software using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and regression. Findings: The results showed that the components of psychological capital, hope, and resilience were able to predict social happiness positively and significantly, and also the components of spiritual intelligence, critical thinking, personal meaning production, and awareness expansion, were able to predict social happiness. Positive and significant predictors and variables. Psychological capital and spiritual intelligence as predictor variable and social vitality variable as the criterion variable were able to predict positive and significant social happiness, so it can be said that spiritual intelligence has a significant and mediating role between hope and optimism with social vitality. conclusion: Based on the present results, it can be suggested that ways of enhancing spiritual intelligence in learning skills are to increase social vitality and hope among students, since students have a basic need for these skills and this is an important issue with the implementation of the course. Training for students in different situations can also be effective