بررسی مشروعیت کاهش جنین از منظر فقه اسلامی با نگاهی بر اهمیت مسئله افزایش جمعیت
محورهای موضوعی :
کبری پورعبدالله
1
(استادیار رشته فقه و حقوق دانشگاه امام صادق)
فاطمه اسلامی
2
(دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق)
کلید واژه: کاهش جنین, باروری چندقلویی, تعدد جنین, تلقیح مصنوعی.,
چکیده مقاله :
روشهای نوین باروری قدمی مثبت و مهم در جهت درمان ناباروری و کمک به افزایش جمعیت برداشته است و بهنوعی موجبات تحکیم خانواده را فراهم آورده است، لیکن در میان روشهای متعدد درمان ناباروری و همچنین در خلال انجام امور پزشکی گاهاً تلقیح متعدد جنینها شرایط سختی را موجب میشود که زوجین را ملزم به کاهش جنین میکند. حال پرسش اینجاست آیا کاهش جنین از نظر فقهی مشروعیت دارد؟ آیا فدا شدن جنینی به نفع جنین دیگر صحیح است؟ آیا کاهش جنین هدف افزایش جمعیت کشور و مصلحت جامعه را به خطر نمیاندازد؟ در این مقاله بر آنیم تا با استفاده از روش کتابخانهای به سؤالات مذکور پاسخ دهیم و مشروعیت یا عدم مشروعیت کاهش جنین را بررسی نماییم و مصلحتهای موجود در این امر را وارسی کنیم. آنچه به نظر میرسد آن است که از منظر فقه اسلامی کاهش جنین مشروعیت داشته و مبتنی بر قواعد فقهیه ازجمله قاعده «اخف الضررین» میتوان به این نتیجه رسید که حفظ حیات مادر و کاهش جنین دارای مصلحت بیشتر و ضرر کمتر است.
Modern fertility procedures have taken a positive and important step in the direction of treating infertility and helping to increase the population. Furthermore, it provided the means to consolidate the family. However, among the many methods of infertility treatment and also during medical work, sometimes the multiple insemination of embryos causes difficult conditions that oblige the couple to reduce the embryos. Accordingly, "Is the reduction of the fetus legal in jurisprudence?" "Is it appropriate to sacrifice an embryo to benefit another embryo? "Doesn't reducing fetuses jeopardize the goal of increasing the country's population and the welfare of the society?" This paper aims to answer the mentioned questions utilizing the library method, examine the legitimacy or illegitimacy of fetal reduction, and check the expedients in this matter. From the point of view of Islamic jurisprudence, the reduction of the fetus has been legitimate. According to the rules of jurisprudence, including the rule of "Akhf al-Arwein," concluded that preserving the mother's life and reducing the fetus have more benefits and less harm.
1- قرآن کریم
2- ابراهیمی، ا.، و قربانی، ف. (1395). حکم کاهش و حذف جنین در باروری چندقلویی از منظر فقه پزشکی. مطالعات فقه اسلامی و مبانی حقوق، 23، 27-46.
3- ابن¬بابویه، م. ع. (1403). الخصال. دفتر انتشارات اسامی وابسته به جامعه. قم.
4- انصاری، م. (1419). فرائد الاصول. ج 2. مجمع الفکر الاسلامی. قم.
5- حرعاملی، م. ح. (1409). وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه. داراحیاءالتراث العربی. بیروت.
6- حلی، م. ح. (1387). ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القوائد. ج 4. موسسه اسماعیلیان. قم.
7- خویی، س. ا. (1410). المسائل الشرعیه. موسسه احیا آثار امام خویی. قم.
8- دیلمی، س. (1404). المراسم العلویه و الحکام النبوی. منشورات الحرمین. قم.
9- رملی، ش. (1292). نهایه المحتاج. ج 1. طبع بولاق. مصر.
10- عاملی، م. م. (1400). القوائد والفوائد. نشر مفید. قم.
11- قاضی¬زاده، ش. (بی¬تا). نتائج الافکار فی کشف الرموز والافکار. مطبعه الکبری الامیریه. قاهره.
12- قائنی، ش. م. (1424). المبسوط فی فقه المسائل المعاصره. مرکز فقهی ائمه اطهار. قم.
13- کاشانی، م. (1404). تسهیل المسالکالی المدارک. المطبعه العلمیه. قم.
14- کلینی، م. ی. (1407). الکافی. دارالکتب الاسلامیه. تهران.
15- محقق داماد، م. (1374). قواعدفقه. سمت. تهران.
16- محمدی، ق. (1393). رهیافتی فقهی به ملاک تجویز و انتخاب کاهش جنین. فقه پزشکی، 6(1)، 101-120.
17- مراغی، س. م. (1417). العناوین الفقهیه. ج 2. دفتر انتشارات اسلامی. قم.
18- مسلم، ب. ح. (1410). الجامع الصحیح. داراحیاالتراث. بیروت.
19- مشکینی، ع. (1413). اصطلاحات الاصول و معظم ابحاث¬ها. دفتر نشر هادی. قم.
20- مظفر، م. (1415). اصول مظفر. مکتب الاعلام الاسلامی. قم.
21- مکارم شیرازی، ن. (1422). البحوث الفقهیه الهامه. ج 1. مدرسه امام علی بن ابیطالب. قم.
22- موسوی بجنوردی، س. م. (1376). فقه تطبیقی. نشر میعاد. تهران.
23- موسوی خمینی، س. ر. (1422). توضیح المسائل. جامعه المدرسین حوزه علمی. قم.
24- نراقی، م. ا. (1417). عوائدالایام. مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی. قم.
25- نظری توکلی، س.، و کراچیان ثانی، ف. (1393). کاهش انتخابی جنین بررسی مبانی عدم مشروعیت آن در فقه اسلامی. پژوهش¬های فقهی، 7(3)، 433-468.
26- Jain, T., Missmer, S. A., & Hornstein, M. D. (2004). Trends in embryo-transfer practice and in outcomes of the use of assisted reproductive technology in the United States. New England Journal of Medicine, 350(16), 1639-1645.
27- Schenker, J. C., and V. H. Eisenberg. (1997). Ethical is uses relating to reproduction control and women’s health. International Journal of Gynecology and Obstetrics 58.