Investigating the Effect of Cognitive Therapy Based on Mindfulness on the Improvement of Internalized and Externalized Disorders in Children Aged 8 to 12 Years in Gorgan City
Subject Areas :Mojtaba Aghili 1 * , Sedigheh Mirzaee 2
1 - Department, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 - Master of Psychology, Payam Noor University, Gorgan, Iran.
Keywords: Cognitive therapy based on mindfulness, internalizing and externalizing disorders, children.,
Abstract :
This research was conducted with the aim of investigating the effect of cognitive therapy based on mindfulness on the improvement of internalized and externalized disorders of children aged 8 to 12 years in Gorgan city. The effectiveness research method is pre-test-post-test with control group. The studied population were all students aged 8 to 12 years living in Gorgan city. The sample size in Stata software was determined equal to 44 samples (22 people in each group). The research tool was the Achenbach Behavioral Disorders Questionnaire. The experimental group received cognitive therapy based on mindfulness in 8 sessions of 60 minutes, but the control group did not receive any intervention until the end of the study. In order to analyze the data, descriptive indices and univariate analysis of variance were used by SPSS software. The findings showed that cognitive therapy based on mindfulness is effective in improving internalized and externalized disorders of children aged 8 to 12 years (p<0.05). The results indicate that cognitive therapy based on mindfulness leads to the reduction of internalized and externalized disorders in children aged 8 to 12 years.
1- آرزومانیان، کریستینه؛ اسدی، جوانشیر؛ و صابری، هایده(1401). مقایسه اثربخشی آموزش گروهی شناختی رفتاری مادران و آموزش ذهن¬آگاهی کودکان بر اضطراب کودکان ۹ تا ۱۲ سال فصلنامه سلامت و آموزش در اوان کودکی، ۳(۳)، ۱۲-۱.
2- بلنده، فرناز؛ و بنیسی، پریناز(1399). بررسی ویژگیهای شخصیتی بر اختلالات درونی سازی شده و نگرش نسبت به مواد در کودکان کار در شهر تهران 1399. رویکردی نو بر آموزش کودکان، 2(4)، 43-35. doi:10.22034/naes.2020.243029.1051
3- بهرامیپور، منصوره(1398). فراتحلیل اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت سهگانه بر کاهش اختلالات برونیسازی در کودکان و مشکلات فرزندپروری. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(3)، 10-1. doi:10.30486/jsrp.2019.547968
4- رستمی، رضا؛ فراهانی، سمانه؛ و دهقانی آرانی، فاطمه(1399). مقایسه مشکلات درونیسازی و برونیسازی در دو زیرگروه بیتوجه و مرکب اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی مجله علوم روانشناختی، ۱۹(۹۶)، ۱۵۵۶-۱۵۴۷. dor:20.1001.1.17357462.1399.19.96.5.3
5- عبدالهزاده، زینب؛ مشهدی، علی؛ و طبیبی، زهرا(1394). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهن¬آگاهی بر بهبود مشکلات درونی سازی شده نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 5(2)، 151-136. doi:10.22067/ijap.v5i2.43035
6- میرزاآقاسی، روح اله؛ بهبودی، معصومه؛ و دوکانهای فرد، فریده(1398). پیشبینی مشکلات رفتاری درونی سازی شده کودکان بر اساس کارکرد خانواده با واسطهگری سبک دلبستگی. علوم روانشناختی، ۱۸(۸۴)، 2318-2311. dor:20.1001.1.17357462.1398.18.84.6.3
7- وصالی محمود، روشنک؛ احدی، حسن؛ کجباف، محمدباقر؛ و نشاطدوست، حمیدطاهر(1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهنآگاهی ویژه کودکان بر ذهنآگاهی و سلامت روان آنها. مجله مطالعه ناتوانی، 7، 1-8. dor:20.1001.1.23222840.1396.7.0.20.8
8- ولیپور، مورینا؛ حسینیان، سیمین؛ و پورشهریاری، مهسیما(1396). تأثیر آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر مشکلات رفتاری کودکان. فصلنامه سلامت روان کودک، ۴(۴)، 45-34.
9- Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2014). The Achenbach system of empirically based assessment (ASEBA) for ages 1.5 to 18 years. In The use of psychological testing for treatment planning and outcomes assessment (pp. 179-213). Routledge.
10- Bekker, M. J., Griffiths, K. M., & Barrett, P. M. (2017). Improving accessibility of cognitive behavioural therapy for children and adolescents: Review of evidence and future directions. Clinical Psychologist, 21(3), 157-164. doi:10.1111/cp.12099
11- Bitsko, R. H. (2022). Mental health surveillance among children—United States, 2013–2019. MMWR supplements, 71. doi:10.15585/mmwr.su7102a1
12- Dunning, D., Tudor, K., Radley, L., Dalrymple, N., Funk, J., Vainre, M., ... & Dalgleish, T. (2022). Do mindfulness-based programmes improve the cognitive skills, behaviour and mental health of children and adolescents? An updated meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ Ment Health, 25(3), 135-142. doi:10.1136/ebmental-2022-300464
13- Ghiroldi, S., Scafuto, F., Montecucco, N. F., Presaghi, F., & Iani, L. (2020). Effectiveness of a school-based mindfulness intervention on children’s internalizing and externalizing problems: The Gaia project. Mindfulness, 11(11), 2589-2603. doi:10.1007/s12671-020-01473-9
14- Gleissner, U., Fritz, N. E., Von Lehe, M., Sassen, R., Elger, C. E., & Helmstaedter, C. (2008). The validity of the Child Behavior Checklist for children with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 12(2), 276-280. doi:10.1016/j.yebeh.2007.10.013
15- Kabat-Zinn, J., & University of Massachusetts Medical Center/Worcester. Stress Reduction Clinic. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. Delta.
16- Li, K., Ren, L., Zhang, L., Liu, C., Zhao, M., Zhan, X., ... & Feng, Z. (2023). Social anxiety and depression symptoms in Chinese left-behind children after the lifting of COVID-19 lockdown: a network analysis. International Journal of Social Psychiatry, 69(4), 916-927. doi:10.1177/00207640221141784
17- Maddux, J. E., & Winstead, B. (2004). Psychopathology: Foundations for a contemporary understanding. Routledge.
18- Odgers, K., Dargue, N., Creswell, C., Jones, M. P., & Hudson, J. L. (2020). The limited effect of mindfulness-based interventions on anxiety in children and adolescents: A meta-analysis. Clinical Child and Family Psychology Review, 23, 407-426. doi:10.1007/s10567-020-00319-z
19- Pezeshki, P., Doos Ali Vand, H., Aslzaker, M., & Jafari, M. (2020). Program in Iranian Preschool Children With Internalizing Disorders. Practice in Clinical Psychology, 8(3), 203-216. doi:10.32598/jpcp.8.3.676.2
20- Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual research review: A meta‐analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of child psychology and psychiatry, 56(3), 345-365. doi:10.1111/jcpp.12381
21- Ruiz‐Íñiguez, R., Santed German, M. A., Burgos‐Julián, F. A., Díaz‐Silveira, C., & Carralero Montero, A. (2020). Effectiveness of mindfulness‐based interventions on anxiety for children and adolescents: A systematic review and meta‐analysis. Early Intervention in Psychiatry, 14(3), 263-274. doi:10.1111/eip.12849
22- Sánchez Hernández, M. O., Holgado Tello, F. P., & Carrasco Ortiz, M. Á. (2023). Network analysis of internalizing and externalizing symptoms in children and adolescents. Psicothema. 6. doi:10.7334/psicothema2022.17
23- Segal, Z., Williams, M., & Teasdale, J. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford press.
24- Solmi, M., Radua, J., Olivola, M., Croce, E., Soardo, L., Salazar de Pablo, G., ... & Fusar-Poli, P. (2022). Age at onset of mental disorders worldwide: large-scale meta-analysis of 192 epidemiological studies. Molecular psychiatry, 27(1), 281-295. doi:10.1038/s41380-021-01161-7
25- Teasdale, J. D., Segal, Z. V., Williams, J. M. G., Ridgeway, V. A., Soulsby, J. M., & Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Journal of consulting and clinical psychology, 68(4), 615. doi:10.1037/0022-006X.68.4.615
26- Xiang, X., & Han, M. (2020). The link between family violence in childhood and internalizing and externalizing problems in later life among college students in China: attachment as a mediator. Social Work in Mental Health, 18(1), 39-54. doi:10.1080/15332985.2019.1676365