• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی ابعاد و پیامدهای تکلیف‌گرایی زنان در اندیشه رهبری بنیان‌گذار انقلاب اسلامی
        ملیحه  حاجی حسن مهدی  نادری
        <p>تلازم &laquo;حق&raquo; و &laquo;تكليف&raquo; انساني از بنيادي&zwnj;ترين موضوعات مكاتب فكري بشري بوده و هر مكتب فكري مي&zwnj;كوشد با ترسيم نظام دانايي، پاسخي شايسته به اين مهم بدهد. در منظومه فكري امام خمینی به&zwnj;عنوان رهبری انقلاب، مسئله تكليف&zwnj;گرايي مبناي عم چکیده کامل
        <p>تلازم &laquo;حق&raquo; و &laquo;تكليف&raquo; انساني از بنيادي&zwnj;ترين موضوعات مكاتب فكري بشري بوده و هر مكتب فكري مي&zwnj;كوشد با ترسيم نظام دانايي، پاسخي شايسته به اين مهم بدهد. در منظومه فكري امام خمینی به&zwnj;عنوان رهبری انقلاب، مسئله تكليف&zwnj;گرايي مبناي عمل&zwnj;گرایی قرارگرفته و سعادت و شقاوت جامعه انساني درگرو عمل به وظيفه و تکلیف است. ایشان به&zwnj;صورت ویژه به مسئله تکلیف&zwnj;گرایی زنان پرداخته و زمینه&zwnj;ها و ابعاد مختلف آن را مطرح نموده&zwnj;اند. با توّجه به جایگاه و هویت زن در اندیشه بنیان&not;گذار انقلاب اسلامی، شعاع تکلیف&zwnj;گرایی زنان در زوایای علم&zwnj;اندوزی آنان چنان برجسته است که ایشان بانوان را به&zwnj;عنوان احیاگران فکر و اندیشه معرفی نموده است. (مسئله) در نگاه تكليف&zwnj;گرايانه امام، زنان انسان&zwnj;ساز اگر از جامعه بشری و ملت&zwnj;ها گرفته شود، ملت&zwnj;ها به شکست و انحطاط کشیده می&zwnj;شوند. درنتيجه لازمه تحقق سعادت جامعه زنان انقلاب اسلامي، شناخت ابعاد و پیامدهای تکلیف&zwnj;گرایی زنان در اندیشه رهبری به&zwnj;عنوان یک رکن مهم جامعه، دارای اهمیت است. اين مقاله مي&zwnj;كوشد به تبيين ابعاد و پیامدهای تكليف گرايي زنان در اندیشه رهبری بنیان&not;گذار انقلاب اسلامی بپردازد. نظر به اهمیت اين موضوع، اين پ&zwj;ژوهش با روش هرمنوتیک متن محور (روش)، درصدد پاسخ به اين پرسش است: &laquo;ابعاد و پیامدهای تکلیف&zwnj;گرایی زنان در اندیشه رهبری بنیان&not;گذار انقلاب اسلامی چیست؟&raquo;(سؤال) يافته&zwnj;هاي پژوهش حكايت از آن دارد که تكليف&zwnj;گرايي زنان بر بنيان&zwnj;هاي اندیشه هفت&zwnj;گانه امام &laquo;تکلیف به مثابه منشأ عمل&raquo;، &laquo;تکلیف یک امر همگانی&raquo;، &laquo;محدوده تکلیف، توان انسان&raquo;، &laquo;درونی و عقلانی بودن احساس تکلیف&raquo;، &laquo;شرعی بودن امر تکلیف&raquo;، &laquo;پیروزی مطلق در عمل به تکلیف&raquo;، &laquo;واجب بودن ادای تکلیف&raquo; استوار شده است. لذا، ابعاد تكليف گرايي زنان در انديشه رهبری انقلاب متشكل از اركان عبادي، خانواده، اقتصادي، سياسي و علمی است و همچنین، پیامدهای تكليف گرايي زنان در بعد فردي، انسان&zwnj;سازی و در بعد جمعي، جامعه&not;سازی بر اساس مكتب پاک محمّدي است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه شفقت با خود و ارزیابی شناختی با عادات استرس‌زا در زنان مبتلا به مولتیپلاسکروزیس
        زهره   پورمیرزا لیلاکوهی سیروان اسمایی مجد
        <p>یکی از معضلات عمده در جوامع امروزی ناشی از سبک زندگی صنعتی، ارزیابی&zwnj;های ناکارآمد در مواجهه با چالش&zwnj;ها و تنش&zwnj;هاست که به بروز استرس منجر می&zwnj;شود لذا شناسایی عوامل مولد استرس در بیماری&zwnj;های مختلف از منظر بالینی اهمیت زیادی دارد پژوهش حاضر با هدف ب چکیده کامل
        <p>یکی از معضلات عمده در جوامع امروزی ناشی از سبک زندگی صنعتی، ارزیابی&zwnj;های ناکارآمد در مواجهه با چالش&zwnj;ها و تنش&zwnj;هاست که به بروز استرس منجر می&zwnj;شود لذا شناسایی عوامل مولد استرس در بیماری&zwnj;های مختلف از منظر بالینی اهمیت زیادی دارد پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین ارزیابی شناختی و شفقت با خود در عادات استرس&zwnj;زا در زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به عنوان یک مطالعه کاربردی &ndash; مقطعی، در دسته پژوهش&zwnj;های توصیفی-همبستگی قرار می&zwnj;گیرد. مصاحبه&zwnj;شوندگان شامل ۱۳۰ زن مبتلا به ام.اس. (عضو انجمن ام.اس. استان البرز) تعیین گردید. در تحلیل داده&zwnj;ها از آزمون رگرسیون و نرم&zwnj;افزار SPSS و جهت جمع&zwnj;آوری اطلاعات از پرسشنامه شفقت با خود، استاندارد سنجش استرس کودرون و آزمون ارزیابی شناختی گروس و جان استفاده گردید. متغیرهای عادات استرس، ارزیابی شناختی و شفقت به خود با نمره معناداری (p&le;0.01) در معادله رگرسیون اثرگذار هستند. متغیرها 5/43% واریانس عادات استرس را تبیین می&zwnj;کنند و پیش&zwnj;بینی عادات استرس&zwnj;زا بر اساس نامهربانی به خود با ضریب بتای 637/0 رابطه مستقیم دارد. همچنین مهربانی به خود و عادات استرس رابطه مثبت و شفقت به خود و عادات استرس رابطه منفی معنادار در سطح 01/0 دارند. ارزیابی شناختی و ابعاد آن نیز در سطح 05/0 معنادار هستند. توصیه می&zwnj;شود درمان&zwnj;هایی مبتنی بر شفقت، آموزش مدیریت هیجان، تمرین&zwnj;های ذهن آگاهی، تکنیک&zwnj;های آرمیدگی و شناسایی افکار خودآیند منفی و جـایگزینی افکار مثبت، شــبکه&zwnj;هاي حمایــت اجتمــاعی که در مدیریت استرس کارساز هستند برای کنترل استرس افراد مبتلا به ام.اس، آموزش&zwnj;های مدیریت هیجان و ارزیابی&zwnj;های شناختی اجرا شود.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان
        قدرت باقري مژگان باقري
        <p>پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. جامعه و نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه&zwnj;کننده به مراکز بهداشت شهرستان کهگیلویه در سه ماهه اول سال 1400 اس چکیده کامل
        <p>پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان انجام شد. جامعه و نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مراجعه&zwnj;کننده به مراکز بهداشت شهرستان کهگیلویه در سه ماهه اول سال 1400 است که از بین جامعه آماری به صورت تصادفی ساده 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هر گروه 15 نفر قرار گرفتند. بر روی هر دو گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه عاطفه مثبت و منفی واتسون و پرسشنامه امید به زندگی هرث اجرا شد و گروه آزمایش تحت دوره آموزشی شادکامی به صورت گروهی در 8 جلسه 120 دقیقه&zwnj;ای قرار گرفت. سپس هر دو گروه مجدداً پرسشنامه&zwnj;های تحقیق را تکمیل نمودند. جهت تجزیه&zwnj;وتحلیل داده&zwnj;ها از شاخص&zwnj;های توصیفی و مانکوای یک راهه توسط نرم&zwnj;افزار SPSS تجزیه&zwnj;وتحلیل شد. یافته&zwnj;ها: نتایج حاکی از ارتباط مثبت معنادار آموزش شادکامی بر عاطفه مثبت و امید به زندگی در زنان مبتلا افسردگی پس از زایمان (05/0 P&lt;) بود که با استفاده از تحلیل کوار یانس یک راهه معنی&zwnj;دار بود. بنابراین آموزش شادکامی فرایندی فعال وجهت دار و درمانی مناسب برای اختلال روانی در مراکز مراقبت اولیه است. این درمان عملکرد بیمار را بهبود می&zwnj;بخشد مهارت&zwnj;هایش را افزایش داده و به بیمار کمک می&zwnj;کند تا با مسائل و مشکلاتش مقابله کند.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش و عمل، سپاسگزاری و شجاعت در زنان سرپرست خانوار شهر شیراز
        سید صفیه   مویدی سهیلا باستانی کاظم خرم دل
        <p>هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تاب&zwnj;آوری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش و عمل، سپاسگزاری و شجاعت در زنان سرپرست خانوار شهر شیراز بود. این پژوهش تجربی از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمایش&ndash; پس&zwnj;آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر در دو گروه کنتر چکیده کامل
        <p>هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تاب&zwnj;آوری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر میزان پذیرش و عمل، سپاسگزاری و شجاعت در زنان سرپرست خانوار شهر شیراز بود. این پژوهش تجربی از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمایش&ndash; پس&zwnj;آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. تعداد 100 نفر در این پژوهش انتخاب شدند و تعداد 30 نفر در کارگاه شرکت کردند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش داده&zwnj;ها با استفاده از پرسشنامه پذیرش و عمل، پرسشنامه سپاسگزاری GQ-6 و پرسشنامه شجاعت جمع&zwnj;آوری گردید. مداخله آموزشی برای گروه آزمایش در طی 10 جلسه یک و نیم&zwnj;ساعته و هفته&zwnj;ای یک&zwnj;بار اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش تاب&zwnj;آوری بر افزایش پذیرش و عمل، قدردانی GQ-6و شجاعت زنان سرپرست خانوار مؤثر بوده است؛ بنابراین، می&zwnj;توان از آموزش مهارت تاب&zwnj;آوری به&zwnj;عنوان روشی کارآمد برای افزایش پذیرش و عمل در سرپرست خانوار استفاده کرد. همچنین شدت و طول مدت آموزش تاب&zwnj;آوری نقش مهمی در نتایج به دست آمده ایفا کرده است. نتایج نشان می&zwnj;دهد که آموزش تاب&zwnj;آوری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد تأثیر مثبت و قابل&zwnj;توجهی بر میزان پذیرش و عمل، سطح سپاسگزاری و شجاعت در زنان سرپرست خانوار داشته است. درنتیجه، برنامه&zwnj;های آموزشی تاب&zwnj;آوری با توجه به نیازها و خصوصیات خاص زنان سرپرست خانوار و عوامل محیطی، فرهنگی و اجتماعی موجود در محل زندگی آن&zwnj;ها، می&zwnj;تواند نقش مؤثری در بهبود عملکرد و رفاه خانواده&zwnj;ها و افزایش سپاسگزاری و شجاعت آنان ایفا کند.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رضایتمندی زوجین در زنان: نقش پیش‌بینی کننده انطباق‌پذیری و احساس مثبت به همسر
        سمیرا  قدیمی ربابه عطایی فر
        <p>هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش&zwnj;بینی کننده انطباق&zwnj;پذیری و احساس مثبت به همسر با رضایتمندی زوجین در زنان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی با روش همبستگی بود. جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل دبیران زن شهر کرج تشکیل داده بودند که با روش نمونه&zwnj;گیری خوشه&zwnj;ای چند چکیده کامل
        <p>هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش&zwnj;بینی کننده انطباق&zwnj;پذیری و احساس مثبت به همسر با رضایتمندی زوجین در زنان بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی با روش همبستگی بود. جامعه آماري پژوهش حاضر، شامل دبیران زن شهر کرج تشکیل داده بودند که با روش نمونه&zwnj;گیری خوشه&zwnj;ای چندمرحله&zwnj;ای 171 نفر انتخاب شده&zwnj;اند. برای گردآوری داده&zwnj;ها از پرسشنامه&zwnj;های احساسات مثبت به همسر، مقیاس ارزیابی انطباق&zwnj;پذیری خانواده و مقیاس رضایتمندی زوجین استفاده شده بود. یافته&zwnj;ها نشان دادند که بین احساس مثبت به همسر و انطباق&zwnj;پذیری با رضایتمندی زوجین در زنان رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0٫001&gt;p). همچنین انطباق&zwnj;پذیری و احساس مثبت به همسر حدود 85 درصد از واریانس رضایتمندی زوجین در زنان را پیش&zwnj;بینی می&zwnj;کنند؛ بنابراین می&zwnj;توان بیان داشت که رضایتمندی زوجین در زنان از طریق احساس مثبت به همسر و انطباق&zwnj;پذیری قابل&zwnj;دستیابی است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اثربخشی روایت‌درمانی بر خود-انگ‌زنی وزنی و سلامت روان‌شناختی زنان مبتلا به چاقی
        معصومه  غواصی هریس فرناز  حسینی هادی اکبری نژاد
        <p>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روایت&zwnj;درمانی بر خود-انگ&zwnj;زنی وزنی و سلامت روان&zwnj;شناختی زنان مبتلا به چاقی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه&not;آزمایشی با طرح پیش&zwnj;آزمون- پس&zwnj;آزمون و پیگری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کليه زنان مبتلا به چکیده کامل
        <p>پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی روایت&zwnj;درمانی بر خود-انگ&zwnj;زنی وزنی و سلامت روان&zwnj;شناختی زنان مبتلا به چاقی صورت گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه&not;آزمایشی با طرح پیش&zwnj;آزمون- پس&zwnj;آزمون و پیگری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کليه زنان مبتلا به چاقی مراجعه&zwnj;کننده به متخصصین و کلینیک&zwnj;های چاقی و تغذیه شهر تبریز &zwnj;در سال 1402 بود. 30 نفر با روش نمونه&not;گیری در دسترس انتخاب و به&zwnj;طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش درمان مختص گروه خود را در 8 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند؛ گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکردند. هر دو گروه، پیش، پس و 3 ماه پس از مداخله به &zwnj;پرسشنامه&zwnj;های خود-انگ&zwnj;زنی وزنی لیلیس و همکاران و سلامت عمومی گلدبرگ پاسخ دادند. داده&not;ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه-گیری مکرر تجزیه&zwnj;وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که روایت&zwnj;درمانی در مقایسه با گروه کنترل، در پس&not;آزمون، سبب کاهش خود-انگ&zwnj;زنی وزنی و افزایش سلامت روان&zwnj;شناختی شد. در مرحله پیگیری، اثر روایت&zwnj;درمانی بر خود-انگ&zwnj;زنی وزنی و سلامت روان&zwnj;شناختی ماندگار بود. روایت&zwnj;درمانی به احتمال زیاد می&zwnj;تواند سبب بهبود خود-انگ&zwnj;زنی وزنی و سلامت روان&zwnj;شناختی زنان مبتلا به چاقی شود.</p> پرونده مقاله