Predicting Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms Based on Personality Factors in Female College Students in Shiraz
Subject Areas : Other related topicsshiva zare 1 , Seyed Mehdi Hosseini 2 *
1 - Department of psychology. Fatemiyeh shiraz
2 - موسسه آموزش عالی فاطمیه (س) شیراز
Keywords: Obsessive-Compulsive Disorder, Personality factors, Female college students,
Abstract :
The present study was aimed to examine the personality factors as predictors of Obsessive-Compulsive Disorder. The present study was a descriptive correlational study. The statistical society of this study included all female college students studying at universities in Shiraz city during 2019-2020 among which 256 students were selected through multi stage cluster sampling and then questionnaires were distributed among them. In order to collect data were used the Padua Inventory-Washington State University Revision and Hexaco-60 questionnaire. The data were analyzed through Pearson correlation coefficient, multiple linear regression with SPSS-16 software. The results of this study showed that among personality dimensions, honesty/humility, extraversion, agreeableness and conscientiousness have significantly negative correlation with Obsessive-Compulsive Disorder symptoms and among them only conscientiousness (Beta=-0.18) could significantly predict Obsessive-Compulsive Disorder symptoms. Based on results of this study it can be concluded that conscientiousness has more important role in predicting Obsessive-Compulsive Disorder symptoms and in vulnerability to this disorder. Since mental health is an important factor in quality of life, psychotherapists can keep these information in mind during diagnosing and therapy sessions.
1- بارلو، دی. اچ،. و دیورند، ام. وی. (2012). آسیب¬شناسی روانی. ترجمه فیروزبخت، م. (1396). چاپ سوم، انتشارات رسا.
2- بخشی¬پوررودسری، ع،. و بافنده، ح. (1392). بررسی مقایسه¬ای صفات شخصیتی در افراد وسواسی-اجباری و بهنجار. فصل¬نامه آموزش و ارزشیابی، 6(23)، 91-104.
3- پالاهنگ، ح.، نشاطدوست، ح.، و مولوی، ح. (1388). هنجاریابی پرسشنامة 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 4(16)، 49-62.
4- شمس، گ.، کاویانی، ح.، اسماعیلی¬ترکانبوری، ی.، ابراهیم¬خانی، ن.، و امین¬منش، ع. ر. (1389). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش¬نامه پادوآ (اصلاحی دانشگاه ایالتی واشنگتن) در جمعیت دانشجویان سالم ایرانی. تازه¬های علوم شناختی. 12(1): 1-16.
5- شولتز، د. پی.، و شولتز، س. الن. (2013). نظریه¬های شخصیت. ترجمه سیدمحمدی، ی. (1396). چاپ سی و هشتم، انتشارات نشر ویرایش.
6- طالبی، س.، حسن¬زاده، ر.، و میرزائیان، ب. (1399). مقایسه ویژگی¬های عصبی روانی و شخصیتی بیماران افسرده و اختلال وسواسی-جبری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم¬پزشکی مشهد. 63(2): 2350-2357.
7- مهرابی¬زاده¬هنرمند، م.، داوودی، ا.، شکرکن، ح.ف و نجاریان، ب. (1386). نقش عوامل شناختی، شخصیتی، سابقه خانوادگی و فشار روانی در پیش¬بینی اختلال وسواسی-اجباری. مجله علوم تربیتی و روان¬شناسی. 3(1): 27-56.
8- Ashton, M. C., & Lee, K. (2007). Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. Personality and social psychology review, 11(2), 150-166.
9- Ashton, M. C., & Lee, K. (2008). The HEXACO model of personality structure and the importance of the H factor. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1952-1962.
10- Ashton, M. C., & Lee, K. (2008). The HEXACO model of personality structure and the importance of the H factor. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1952-1962.
11- Boschen, M. J. (2008). Publication trends in individual anxiety disorders: 1980–2015. Journal of Anxiety Disorders, 22(3), 570-575.
12- Fineberg, N. A., Hengartner, M. P., Bergbaum, C. E., Gale, T. M., Gamma, A., Ajdacic-Gross, V., Rossler, W. & Angst, J. (2013). A prospective population-based cohort study of the prevalence, incidence and impact of obsessive-compulsive symptomatology. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 17(3), 170-178.
13- Fullana, M. A., Mataix-Cols, D., Caspi, A., Harrington, H., Grisham, J. R., Moffitt, T. E., & Poulton, R. (2009). Obsessions and compulsions in the community: prevalence, interference, help-seeking, developmental stability, and co-occurring psychiatric conditions. American Journal of Psychiatry, 166(3), 329-336.
14- Fullana, M. À., Mataix‐Cols, D., Trujillo, J. L., Caseras, X., Serrano, F., Alonso, P., Menchon, J. P., Valejo, J. and Torrubia, R. (2004). Personality characteristics in obsessive‐compulsive disorder and individuals with subclinical obsessive‐compulsive problems. British Journal of Clinical Psychology, 43(4), 387-398.
15- Fullana, M. A., Tortella-Feliu, M., Caseras, X., Andión, Ó., Torrubia, R., & Mataix-Cols, D. (2005). Psychometric properties of the Spanish version of the Obsessive–Compulsive Inventory—Revised in a non-clinical sample. Journal of anxiety disorders, 19(8), 893-903
16- Grisham, J. R., Fullana, M. A., Mataix-Cols, D., Moffitt, T. E., Caspi, A., & Poulton, R. (2011). Risk factors prospectively associated with adult obsessive-compulsive symptom dimensions and obsessive-compulsive disorder. Psychological medicine, 41(12), 2495.
17- Hopwood, C. J., Quigley, B. D., Grilo, C. M., Sanislow, C. A., McGlashan, T. H., Yen, S., Shea, M. T., Zanarini, M. C., Gunderson, J. G., Skodol, A. E. & Markowitz, J. C. (2008). Personality traits and mental health treatment utilization. Personality and mental health, 2(4), 207-217.
18- Inchausti, F., Delgado, A. R., Prieto, G. (2015). Obsessive-compulsive disorder and its relationship with disgust vulnerability and conscientiousness. Psicothema, 27(3), 254-260.
19- MacDonald, B., & Davey, G. C. (2005). Inflated responsibility and perseverative checking: the effect of negative mood. Journal of Abnormal Psychology, 114(1), 176.
20- Mataix-Cols, D., do Rosario-Campos, M. C., & Leckman, J. F. (2005). A multidimensional model of obsessive-compulsive disorder. American Journal of Psychiatry, 162(2), 228-238.
21- Mathes, B. M., Morabito, D. M., & Schmidt, N. B. (2019). Epidemiological and clinical gender differences in OCD. Current psychiatry reports, 21(5), 36.
22- Miguel, E. C., Leckman, J. F., Rauch, S., do Rosario-Campos, M. C., Hounie, A. G., Mercadante, M. T., ... & Pauls, D. L. (2005). Obsessive-compulsive disorder phenotypes: implications for genetic studies. Molecular psychiatry. 10(3). 258-257.
23- Mohammadi, M. R., Ghanizadeh, A., Rahgozar, M., Noorbala, A. A., Davidian, H., Afzali, H. M., ... & Akhondzadeh, S. (2004). Prevalence of obsessive-compulsive disorder in Iran. BMC psychiatry, 4(1), 2.
24- Ok, Ü., & Gören, A. B. (2018). The connections between religiosity and obsessive-compulsive symptoms and the role of personality traits in a non-clinical Muslim sample. Mental Health, Religion & Culture, 21(2), 153-170.
25- Pang, B., Wang, K., Zhu, C., & Zhang, L. (1993). Validity and Reliability of Chinese Version of Padua Inventory-Washington State University Revision for College Students. Chinese Journal of Clinical Psychology, (02).
26- Rector, N. A., Hood, K., Richter, M. A., & Bagby, R. M. (2002). Obsessive-compulsive disorder and the five-factor model of personality: Distinction and overlap with major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy, 40(10), 1205-1219.
27- Samuels, J., Bienvenu, O. J., Krasnow, J., Wang, Y., Grados, M. A., Cullen, B., ... & Rasmussen, S. A. (2020). General personality dimensions, impairment and treatment response in obsessive–compulsive disorder. Personality and Mental Health, 14(2), 186-198.
28- Stein, D. J., Costa, D. L., Lochner, C., Miguel, E. C., Reddy, Y. J., Shavitt, R. G., ... & Simpson, H. B. (2019). Obsessive–compulsive disorder. Nature Reviews Disease Primers, 5(1), 1-21.
29- Tackett, J. L., Quilty, L. C., Sellbom, M., Rector, N. A., & Bagby, R. M. (2008). Additional evidence for a quantitative hierarchical model of mood and anxiety disorders for DSM-V: The context of personality structure. Journal of abnormal psychology, 117(4), 812.
30- Tang, H. S., Chen, P. F and Lung, F. (2018). Personality and Alexithymic Disparity in Obsessive-Compulsive Disorder Based on Washing and Checking. Psychiatric Quarterly, 89(2), 371-381.
31- Trull, T. J., & Sher, K. J. (1994). Relationship between the five-factor model of personality and Axis I disorders in a nonclinical sample. Journal of abnormal psychology, 103(2), 350.
32- Van Gelder, J. L., & De Vries, R. E. (2012). Traits and states: Integrating personality and affect into a model of criminal decision making. Criminology, 50(3), 637-671.
33- Vivas, D. C., Felipe-Castano. E., & Leon, B. (2019). Emotinal processing and personality as predictors of obsessive-compulsive symptoms in college students. The Spanish Journal of Psychology, 22, 1-8.
مجله علمی پژوهشهای میانرشتهای زنان دوره دوم، شماره 3، پاییز 1399 صفحات 53-43 |
Woman Interdisciplinary Researches Journal Vol. 2, No. 3, Autumn 2020 Pages 43-53 |
پیشبینی علائم اختلال وسواس-جبری بر اساس عوامل شخصیتی در دانشجویان دختر شهر شیراز
شیوا زارع1، سید مهدی حسینی*2
1. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی فاطمیهB شیراز، ایران
2. دکترای تخصصی روان شناسی، استادیار گروه روانشناسی موسسه آموزش عالی فاطمیهB شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول)
Sayedmehdi.hosseini@gmail.com
تاريخ دريافت: [15/3/1400] تاريخ پذيرش: [5/6/1400]
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی عوامل شخصیتی بهعنوان پیشبینیکنندههای اختلال وسواس-جبری صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر شهر شیراز بود که در سال 99-1398در شیراز تحصیل میکردند که از میان آنها 256 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از میان جامعه آماری انتخاب و سپس پرسشنامههای پژوهش میان آنان توزیع شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پادوآ (اصلاحی دانشگاه ایالتی واشنگتون) و پرسشنامه شش عامل شخصیتی هگزاکو استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل رگرسیون چندمتغیره و روش همبستگی پیرسون و نرمافزار SPSS-16 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد از میان ابعاد شخصیتی تنها عوامل صداقت/تواضع، برونگرایی، موافقت و وظیفهشناسی با علائم اختلال وسواس-جبری رابطه منفی معنادار داشته و از میان آنها تنها عامل وظیفهشناسی (18/0Beta=-) قادر به پیشبینی معنادار علائم بودند. باتوجه به یافتههای بهدست آمده میتوان نتیجه گرفت که مؤلفه وظیفهشناسی نقش مهمتری در پیشبینی علائم اختلال وسواس-جبری و آسیبپذیری افراد در مقابل این اختلال دارد. از آنجایی که سلامت روان افراد در کیفیت زندگی سهم بهسزایی دارد، درمانگران میتوانند به هنگام تشخیص و درمان این نکات را در نظر داشته باشند.
واژگان کلیدی: اختلال وسواس-جبری، عوامل شخصیتی، دانشجویان دختر
1- مقدمه
اختلال وسواس-جبری1 یکی از اختلالاتی است که سازمان بهداشت جهانی آن را دهمین علت اصلی ناتوانی در نظر میگیرد (Mataix-Cols, do Rosario-Campos and Leckman, 2005). این اختلال با وجود وسواسها2 و اجبارها3 مشخص میشود. وسواسها افکار، تصاویر یا امیال تکرارشونده و دائمی هستند که مزاحم و ناخواستهاند و بهطور معمول با اضطراب همراهاند. اجبارها رفتارهای تکرارشونده یا اعمال ذهنی هستند که فرد احساس میکند باید آنها را در پاسخ به وسواسها براساس قوانین سفت و سختی انجام دهد (Stein, Costa, Lochner, Miguel, Reddy and Shavitt, 2019). بسیاری از پژوهشگران و متخصصان بالینی که تعدادشان رو به افزایش است اصرار دارند که به هنگام بررسی علائم روانشناختی، یک رویکرد بعدی باید در نظر گرفته شود و با داشتن یک دیدگاه ابعادی میتوان وجود نشانههای وسواس_جبری در جمعیت عمومی را مدنظر قرار داد (Fullana, Caspi, Harrington, Moffitt and Poulton, 2009) که به موجب آن پیش از هرگونه برچسب روانشناختی به درک عوامل آسیبپذیری فرد نزدیک شد (Vivas, Felipe-Castano and Leon, 2019). اختلال وسواس-جبری در جامعه اختلال شایعی میباشد و آمارها نشان میهد که میزان ابتلا به این بیماری در بین گروههای سنی مختلف در حال افزایش است. در مطالعهای طولی که در سوئیس انجام شد، میزان شیوع این اختلال در زنان 3/5 درصد و در مردان 7/1 درصد تخمین زدهشد (Vivas, Felipe-Castano and Leon, 2013). همچنین پژوهشهای دیگر نیز نشان میدهند که میزان ابتلا به این اختلال در میان دخترها بیشتر از پسرها میباشد (Mathes, Morabito and Schmidt, 2019).
برای فهمیدن اختلالات روانی باید ارتباطشان را با عوامل شخصیتی که با استفاده، طول مدت و اثربخشی درمانها گره خوردهاند مشخص شود(Hopwood, Quigley, Grilo, Sanislow, McGlashan and Shea, 2008). ارتباط میان شخصیت و آسیبشناسی روانی از لحاظ مفهومی پیچیده است و مدلهای مختلفی نیز جهت یافتن گستردگی ارتباطات ممکن ارائه شده است. در یک مدل چنین فرض میشود که ویژگیهای شخصیتی در شروع اختلالات روانی نقش دارند (آسیبپذیری) و در ظهور علائم و سیر یک اختلال تأثیر گذارند. در این میان رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و پیشرفت در علائم اختلال وسواس-جبری در طی 100 سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است (Rector, Hood, Richter and Bagby, 2002).
رابطه بین علائم وسواس_جبری و شخصیت پیچیده است که مجموعهای از مدلهای شخصیتی و ناهمگونی بالینی قابلتوجهی از اختلال وسواس_جبری ارائه میدهد (Vivas et al, 2019). شخصیت مجموعهای از ویژگیهای بادوام و منحصربهفرد است که امکان دارد در پاسخ به موقعیتهای مختلف تغییر کند (شولتز4 و شولتز، 2005، سیدمحمدی، 1396). اگرچه در مورد ابعاد شخصیتی بنیادی، اتفاق نظر کلی وجود ندارد ولی چند مدعی در این زمینه وجود دارد که یک مدعی مقبولتر، مدل پنجعاملی یا پنجبزرگ است که عبارتند از: برونگرایی، موافقت5، وظیفهشناسی6، روانرنجوری و گشودگی در برابر تجریه7 (بارلو و دیورند8، 2012). در جمعیتهای غیربالینی بعد روانرنجوری عامل اصلی پیشبینیکننده برای نمرات بالای علائم وسواس-جبری بودهاست (Fullana, Tortella-Feliu, Caseras, Andion, Torrubia and Mataix-Cols, 2005). با نظر به اینکه اختلال وسواس-جبری اختلالی شایع است و پژوهشهای بسیاری در اینباره صورت گرفتهاست اما بهطور دقیق علت اصلی آن کشف نشدهاست (Boschen, 2008) و توصیفهای بالینی که از افراد مبتلا در پاسخهای درمانی بهعمل آمده، نشان میدهد که علائم و شدت این اختلال ناهمگون میباشد(Miguel, Leckman, Rauch, do Rosario-Campos, Hounie and Mercadante, 2005).
2- مرور مبانی نظری و پیشینه
لازم به ذکر است که پژوهشها به ویژه پژوهش اینچاستی، دلگادو و پریتو9(2015) نشان میدهد که بیماران مبتلا به اختلال وسواس-جبری در برونگرایی، موافقت و وظیفهشناسی نمره بالاتری کسب میکنند. یافتههای پژوهش ویواس و همکاران (2019) نشان داد بین آزمودنیهایی که بالاترین و پایینترین نمرات را در مقیاس ابعاد اختلال وسواس-جبری به دست آوردند از نظر جنسیتی در پردازش هیجانی تفاوت وجود داشت و همچنین شواهد نشان داد که ابعاد روانرنجوری و موافقت نشانگان خودادراکی وسواس-جبری را پیشبینی میکنند. و ابعاد روانرنجوری و موافقت و وظیفهشناسی علائم وسواس-جبری را پیشبینی میکنند.
در ترکیه نیز نتایج نشان داده شد که بین تعصب مذهبی و نمرات وسواس-جبری همبستگی مثبت بالایی وجود دارد. همچنین روانرنجوری و وظیفهشناسی در پیشبینی نمرات وسواس-جبری نقش پیشبینی کنندهای داشتند (Ok and Gören, 2018). پژوهش اینچاستی و همکارن (2015) نیز نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال وسواس-جبری نمره بالاتری در وظیفهشناسی، موافقت و برونگرایی کسب میکنند. همچنین ساموئلز، بیانونو، کراسنو، وانگ، گرادوس و کولن10 (2020) نیز نشان دادند که پاسخ مثبت به درمان با سروتونین یا درمان شناختی-رفتاری در مبتلایان به اختلال وسواس-جبری با افزایش نمرات برونگرایی همراه است.
درایران نیز پژوهشی که طالبی، حسنزاده و میرزائیان (1399) انجام دادند نشان داد افراد مبتلا به اختلال افسردگی و وسواس-جبری در روانرنجوری، برونگرایی، موافقت و وظیفهشناسی بالا بودند و در عامل گشودگی در برابر تجربه نمرات پایینتری نسبت به افراد افسرده کسب کردند.
پژوهشهای بسیاری صورت گرفته است که نشان میدهند ویژگیهای شخصیتی ارتباط بسیاری با اختلال وسواس-جبری و علائم آن دارند. با این حال بهطور کامل مشخص نیست که این عوامل به چه صورت در ظهور یا شدت علائم وسواس تأثیر میگذارند (Vivas et al, 2019). با توجه به شیوع اختلال وسواس-جبری و نقش صفات شخصیتی در شکلگیری و تداوم این اختلال، انجام پژوهشهایی بهمنظور بررسی این عوامل و درنتیجه فهم روشنتری از نشانههای این اختلال برای یافتن درمان مناسب احساس میشود. به همین منظور هدف پژوهش حاضر پیشبینی علائم اختلال وسواس-جبری بر اساس عوامل شخصیتی میباشد.
3- روششناسی
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر دانشگاههای شهر شیراز میباشد که در سال تحصیلی 99-1398 در شیراز تحصیل میکردند. نمونه این تحقیق مشتمل بر 256 دانشجوی دختر از دانشجویان شهر شیراز میباشد که معیار در نظر گرفته شده برای انتخاب نمونه بر اساس مطالعات همبستگی صورت گرفته در پژوهشهای دیگر میباشد که در اکثر مطالعات حداقل نمونه 250 در نظر گرفته شده است. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده گردید. بدین منظور از بین دانشگاههای شهر شیراز به صورت تصادفی چهار دانشگاه انتخاب شد. از بین دانشگاههای انتخاب شده پنج رشته به صورت تصادفی و از هر رشته سه کلاس انتخاب شدند و سپس پرسشنامهها بین دانشجویان توزیع گردید. تعداد 300 پرسشنامه میان دانشجویان توزیع گردید که از این میان تعدادی از پرسشنامهها که به علت عدم تکمیل شدن اطلاعات جمعیتشناختی و پاسخدهی ناقص به برخی سؤالات پرسشنامه از پژوهش خارج گردید و در نهایت 256 پرسشنامه سالم در اختیار پژوهش قرار گرفت. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره و روش همبستگی پیرسون و نرمافزار کامپیوتری SPSS نسخه شانزدهم استفاده شد.
3-1- ابزار پژوهش
پرسشنامه پادوآ (اصلاحی دانشگاه ایالتی واشنگتن)11
پرسشنامه پادوآ در سال 1988 توسط ساناویو12 ساخته شد که در ابتدا دارای 60 گزینه بود که توسط واناُپن مورد بازبینی قرار گرفت و به 41 گزینه تقلیل یافت و اصلاح شد. در سال 1996 نیز برنز، کیورتگ، فرما و استرنبرگر13 آن را اصلاح کردند و پرسشنامه پادوآ (اصلاحی دانشگاه ایالتی واشنگتن) را مهیا نمودند. این پرسشنامه یک پرسشنامه خودگزارشی 39 گزینهای است که میزان اختلال وسواس-جبری را میسنجد که شامل پنج عامل افکار وسواسی آسیب به خود یا دیگران، تکانههای وسواسی آسیب به خود یا دیگران، وسواسهای آلودگی و اجبارهای شستوشو، اجبارهای وارسی و وسواس اجباری نحوه لباسپوشیدن و آراستگی میباشد. هر گزینه بر اساس میزان شدت ناراحتی ناشی از افکار یا رفتارها به پنج مقیاس از صفر (به هیچوجه)، 1 (تا حدودی)، 2 (نسبتاً زیاد)، 3 (زیاد) و 4 (خیلی زیاد) درجهبندی شدهاست. پانگ، وانگ، ژو و ژانگ14 (1993) پایایی حاصل از روش بازآزمایی و همسانی درونی را به ترتیب 67/0 و 90/0 بهدست آوردند. در ایران نیز شمس، کاویانی، اسماعیلی ترکانبوری، ابراهیمخانی و امینمنش (1389) پایایی و همسانی درونی با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0، ضریب دو نیمهسازی با استفاده از همبستگی اصلاح شده اسپیرمن 95/0 و پایایی حاصل از روش بازآزمایی را 77/0 بهدست آوردند. برای برآورد روایی ملاک، پرسشنامه فارسی پادوآ با دو پرسشنامه وسواس-جبری15 و پرسشنامه وسواسی- جبری مادزلی مقایسه شد که نتایج به ترتیب 69/0 و 58/0 به دست آمد. بنابراین نسخه فارسی پرسشنامه پادوآ در انطباق با نسخه اصلی، یک پرسشنامه نسبتاً پایا و معتبر در کشور ایران است.
پرسشنامه شش عامل شخصیتی هگزاکو16
پرسشنامه شش عامل شخصیتی هگزاکو توسط اشتون و لی در سال 2000 تهیه شد و در سال 2001 مورد تجدید نظر قرار گرفت. این پرسشنامه یک پرسشنامه خودگزارشی 60 گویه است که در مقیاس لیکرت 5 درجهای از 1 (کاملاً مخالفم)، 2 (مخالفم)، 3 (نظری ندارم)، 4 (موافقم) و 5 (کاملاً موافقم) نمرهگذاری میشود و شامل 6 بعد و 24 خرده مقیاس میباشد. این 6 بعد عبارتند از: صداقت-فروتنی (شامل چهار سطح صداقت، انصاف، پرهیز از حرص و فروتنی)، تهیجپذیری (شامل چهار سطح احساساتیبودن، ترسویی، وابستگی و اضطراب)، برونگرایی (شامل چهار سطح حرمت اجتاعی، جسارت اجتماعی، مردمآمیزی و سرزندگی)، موافقت (شامل چهار سطح گذشت، ملاطفت، انعطافپذیری و بردباری)، وظیفهشناسی (شامل چهار سطح سازمانیافتگی، پشتکار، کمالگرایی و احتیاط) و گشودگی در برابر تجربه (شامل چهار سطح تقدیر از زیبایی، جستجوگری، خلاقیت و غیرعرفیبودن). پایایی عاملها را در محدودهای از 92/0 (صداقت-فروتنی) تا 89/0 (وظیفهشناسی) و همسانی درونی عاملها به روش آلفای کرونباخ در نمونهای از دانشجویان از 77% تا 80% گزارش شدهاست (Ashton and Lee, 2008). در ایران نیز این پرسشنامه توسط پالاهنگ، نشاطدوست و مولوی (1388) هنجاریابی شد و پایایی عاملها را در محدوده 93% (صداقت-فروتنی) تا 88% (گشودگی در برابر تجربه) مشخص کردند. لامعی، لامعی، کاظمی و محمدیاری (1394) ضریب پایایی بازآزمایی برای کل پرسشنامه 79%، آلفای کرونباخ 63% و ضریب دو نیمکردن 65% تعیین کردند.
4- یافتهها
شرکتکنندگان در پژوهش 256 نفر شامل زنان و دختران دانشجو در سال 99-1398 بودند. کمسنترين شرکتکننده 18 و مسنترين شرکت کننده 49 ساله بودند.
جدول1: دادههای توصیفی
تأهل | فراوانی | درصد | تحصیلات | فراواني | درصد |
مجرد | 192 | 75 | لیسانس | 203 | 3/79 |
متأهل | 64 | 25 | فوق لیسانس | 45 | 6/17 |
|
|
| دکترا | 8 | 1/3 |
جدول2: مقادير شاخصهاي توصيفي گرايش مرکزي و پراکندگي براي ابعاد شخصیت هگزاکو و عامل پادوآ
آماره/متغير | صداقت/تواضع | تهیجپذیری | برونگرایی | موافقت | وظیفهشناسی | گشودگی به تجربه | پادوآ |
تعداد | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 | 256 |
ميانگين | 85/31 | 53/32 | 09/32 | 03/32 | 39/32 | 67/32 | 66/29 |
ا.معيار | 85/4 | 52/5 | 76/5 | 63/5 | 98/4 | 19/5 | 78/1 |
واريانس | 55/23 | 50/30 | 19/33 | 78/31 | 80/24 | 02/27 | 36/320 |
چولگي | 09/0 | 09/0- | 05/0 | 05/0- | 04/0- | 07/0 | 86/0 |
کشيدگي | 43/0- | 43/0 | 16/0 | 92/0 | 26/0- | 18/0- | 98/0 |
کمينه | 20 | 14 | 13 | 14 | 15 | 18 | 0 |
بيشينه | 44 | 49 | 46 | 48 | 44 | 46 | 95 |
باتوجه به مقادیر جدول 2، نتايج تحليل توصيفي نشان ميدهد، مقادير چولگي و کشيدگي براي تمامي متغيرهاي پژوهش در بازه مجاز قرار دارد لذا توزيع متغيرها نرمال است و شرط نرماليتي برقرار ميباشد.
جدول3: نتايج ضريب همبستگي پيرسون بين وسواس با ابعاد شخصیت هگزاکو
متغير | ضريب همبستگي پيرسون | وجودارتباط | نوع ارتباط | ||
مقدار همبستگي | معني داري | تعداد | |||
صداقت/تواضع | 168/0- | 007/0 | 256 | دارد | منفی |
تهیج پذیری | 08/0 | 18/0 | 256 | ندارد | - |
برونگرایی | 14/0- | 02/0 | 256 | دارد | منفی |
موافقت | 195/0- | 001/0 | 256 | دارد | منفی |
وظیفهشناسی | 238/0- | 001/0 | 256 | دارد | منفی |
گشودگیبه تجربه | 05/0- | 38/0 | 256 | ندارد | - |
باتوجه به نتایج فوق، از بین ابعاد شخصیت، وسواس تنها با عوامل صداقت تواضع، برونگرایی، موافقت و وظیفهشناسی رابطه منفی و معنادار دارد. بيشترين ميزان همبستگي مربوط به مؤلفه وظیفهشناسی (23/0) و کمترين مربوط به مؤلفه برونگرایی است(14/0). به منظور تعيين سهم هر متغير در پيشبيني وسواس، از رگرسيون چند متغيري به روش همزمان استفاده شد.
جدول4: نتايج مدل رگرسيون چند متغيري به روش همزمان، پيشبيني وسواس از طريق شخصیت هگزاکو
مدل | SS | df | MS | F | P | |||
رگرسيون | 02/6389 | 6 | 83/1064 | 52/3 | 001/0 | |||
باقيمانده | 75/75303 | 249 | 42/302 | - | - | |||
کل | 77/81692 | 255 | - | - | - | |||
متغيرهاي پيشبين | R
280/0 | R2
7/0 | ARS
05/0 | ضرايب غير استاندارد | ضرايب استاندارد | T | P | |
B | SE | BETA | ||||||
Constant | - | - | - | 94/58 | 39/12 | - | 75/4 | 001/0 |
صداقت/تواضع | - | - | - | 16/0- | 26/0 | 04/0- | 59/0- | 55/0 |
برون گرایی | - | - | - | 04/0- | 21/0 | 01/0 | 18/0- | 85/0 |
موافقت | - | - | - | 34/0- | 22/0 | 10/0- | 55/1- | 12/0 |
وظیفهشناسی | - | - | - | 64/0- | 27/0 | 18/0- | 34/2- | 02/0 |
باتوجه به جدول فوق ميزان F مشاهده شده معنادار است و استفاده از مدل خطي رگرسيون بلامانع است. (52/3 F=). نتايج نشان ميدهد مدل رگرسيون در کل 07/0 درصد از تغييرات وسواس را تببين ميکند. با توجه به ضرايب استاندارد، از بین همه مؤلفهها تنها متغیر وظیفهشناسی (18/-0=Beta) به صورت منفی قادر به پيشبيني معنيدار علائم وسواس است (001/0>P). به عبارت ديگر به ازاي هر يک واحد استاندارد تغيير در متغير وظیفهشناسی به ترتيب 18 درصد تغيير در علائم وسواس صورت ميگيرد.
5- بحث و نتیجهگیری
همانطور که در بسیاری از پژوهشها مانند ساموئلز و همکاران (2020)؛ ویواس و همکاران (2018)؛ اوک و گورن (2018)؛ گریشام، فولانا، ماتاییکس-کولس، مافیت، کسپی و پولتون17 (2011)؛ فولانا، ماتاییکس-کولس، تروجیلو، کاسراس، سرانو و آلونسو18 (2004) نیز نشان داده شد عوامل شخصیتی در پیشبینی علائم اختلال وسواس-جبری نقش دارند و تغییرات هر کدام میتواند بر شدت علائم تأثیرگذار باشد. با این حال در این پژوهش تنها عامل وظیفهشناسی قادر به پیشبینی معنادار علائم بود که همسو با یافتههای ساموئلز و همکاران (2020)؛ رکتور و همکاران (2002)؛ تاکت، کوایلتی، سلبوم، رکتور و باگبی19 (2008)؛ مهرابیزادههنرمند، داوودی، شکرکن و نجاریان (1386) و ناهمسو با یافتههای ویواس و همکاران (2019) و اینچاستی و همکاران (2015) میباشد. از یافتههای به دست آمده میتوان چنین نتیجه گرفت که از آنجایی که وظیفهشناسی در فرد مسئولیت پذیری بالا و دقیق بودن را به همراه دارد اما وقتی فرد درگیر اضطراب خود میشود و برای رهایی از هیجان ناشی به اجبارها متوسل میشود در نتیجه این فرصت از وی گرفته میشود که بتواند دقیق و مسئولیتپذیر باشد و در به سرانجام رساندن مسئولیت خود موفق شود. بنابراین وقتگیر بودن وسواسها و اجبارها موجب پایین آمدن مسئولیتپذیری در فرد میشود و پایین بودن این عامل میتواند پیشبینی برای علائم اختلال وسواس-جبری باشد.
در تبیین یافتههای فوق میتوان گفت بنابر نظر آیزنک20 افراد برونگرا به تحریک و برانگیختگی نیاز دارند به این دلیل که سطح برانگیختگی مغز آنها پایین است و در مقابل درونگرایان از آنجایی که سطح برانگیختگی مغز آنها بالا است حساسیت بیشتری به محرکهای سطح پایین از خود نشان میدهند. بنابراین میتوان گفت طبق نتایج بهدست آمده هر چقدر افراد در برونگرایی نمرات پایینتری کسب کنند، سطح برانگیختگی بالا و حساسیت بیشتری نسبت به محرکهای سطح پایین دارند و هیجانات ناخوشایند بیشتری را تجربه میکنند، در نتیجه نسبت به اختلال وسواس-جبری آسیبپذیر هستند. در واقع میتوان گفت برخلاف افراد برونگرا که معاشرتی و اجتماعی هستند، افرادی که نمره پایینی در برونگرایی کسب میکنند آسیبپذیری بیشتری نسبت به این اختلال دارند، تمایل کمتری به بودن در کنار دیگران دارند، عزت نفس اجتماعی و انعطافپذیری آنها پایین است و کمتر قادر هستند تا خود را آرام نگهدارند چرا که اغلب متوجه هستند که رفتارهای وسواسی-اجباری آنها غیرمنطقی میباشند. این نتایج همسو با پژوهشهای ساموئلز و همکاران (2020)؛ تانگ، چن و لانگ21 (2018)؛ تاکت و همکاران (2008)؛ ساموئلز و همکاران (2004)؛ رکتور و همکاران (2002)؛ مهرابیزادههنرمند و همکاران (1386) و ناهمسو با پژوهش اینچاستی و همکاران (2015)؛ بخشیپوررودسری و بافنده (1392) میباشد.
افرادی که در موافقت نمره بالایی میگیرند، خصایصی همچون بخشندگی، صبر، نوعدوستی و انعطافپذیری دارند و اشتون و لی (2007) نیز عامل موافقت را با صفتی همچون خونسردی در مقابل تحریکپذیری توصیف کردند. بنابر نتایج به دست آمده در این پژوهش پایین بودن نمره موافقت با بالابودن علائم وسواس ارتباط دارد و همانطور که عامل موافقت با صفت خونسردی و تحریکپذیری پایین همراه است بنابراین افرادی که نسبت به این اختلال آسیبپذیری بیشتری دارند، به سرعت در مقابل محرکهای سطح پایین تحریک میشوند. از طرفی هنگامی که پایین بودن نمره برونگرایی که با تحریکپذیری بالا همراه است با علائم اختلال وسواس-جبری رابطه منفی دارد. بنابراین پایین بودن نمره موافقت نیز که با تحریکپذیری همراه است معقول به نظر میرسد زیرا این افراد نمیتوانند در مقابل وسواسها و اجبارهای خود بیتوجه باشند و بهطور دائم در حال تلاش برای کاهش تنش و اضطراب ایجاد شده میباشند. عامل موافقت و برونگرایی در سازگاری اجتماعی فرد تأثیرگذارند و پایین بودن آنها میتواند بر علائم اختلال وسواس-جبری او تأثیر بگذارد، او را آسیبپذیرتر کنند و سازگاری اجتماعی او را نیز کاهش دهند. این نتایج همسو با پژوهش ویواس و همکاران (2019) و ترول و شر22 (1994) و ناهمسو با پژوهش ساموئلز و همکاران (2020)؛ رکتور و همکاران (2002) و مهرابیزادههنرمند و همکارن، 1386) میباشد.
عامل صداقت/تواضع موجب میشود که صفاتی همچون درستی و صداقت و وفاداری در فرد بیشتر نمایان شود و کمتر حریص باشد. این عامل در تصمیمگیری منطقی و اخلاقی فرد نیز نقش دارد چرا که طبق پژوهش وانگلدر و دیوریس23 (2012) افرادی که نمره پایینی در عامل صداقت میگیرند احتمال زیادی وجود دارد که تصمیمات غیرمنطقی و غیراخلاقی بگیرند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پایین بودن این عامل با علائم اختلال وسواس-جبری رابطه منفی دارد و همانگونه که افراد مبتلا به این اختلال برای کاهش اضطراب و تنش ناشی از وسواسهای خود دست به اجبارها و اقداماتی میزنند که غیرمنطقی است، بنابراین پایین بودن عامل صداقت در این تصمیمات غیرمنطقی برای کاهش اضطراب افراد نقش دارد. از طرفی این اجبارها به نوعی برای این افراد نقش پاداش را دارد زیرا فرد با انجام آنها برای مدتی هر چند کوتاه اضطراب خود را کم میکند اما میدانیم که این کاهش دوامی ندارد و فرد دوباره برای کاهش این اضطراب ناشی از وسواس خود و داشتن حس خوب از دریافت این پاداش به همان عملی متوسل میشود که او را آرام میکرد. اشتون و لی (2008) نیز بیان کردند که افرادی که در این عامل نمره پایینی میگیرند نسبت به دریافت پاداش حساسیت بالایی دارند. بنابراین پایین بودن این عامل میتواند با بالابودن علائم اختلال وسواس-جبری مرتبط باشد که این نتایج با پژوهش (بخشیپوررودسری و بافنده،1392) مغایر است.
از آنجایی که عامل وظیفهشناسی با خصایصی همچون سختکوشی، دقیق و منظم بودن و مسئولیتپذیری همراه است، با این حال بر خلاف پژوهش اینچاستی و همکاران (2015) که افراد مبتلا به اختلال وسواس-جبری نمرات بالایی در این عامل کسب کردند و پژوهش ویواس و همکاران (2019)؛ بخشیپوررودسری و بافنده (1392) که تفاوتی در این عامل مشاهده نکردند، در این پژوهش نمرات پایین در عامل وظیفهشناسی قادر به پیشبینی معنادار این اختلال بود. شاید بتوان گفت که برخلاف تمایل افراد مبتلا به اختلال وسواس-جبری به نظم و ترتیب، سازماندهی، تمام و کمال بودن و تکرار دوباره اجبارها، توانایی آنها برای انجام این اجبارها جهت دستیابی به رضایت نسبی، کاهش پیدا کرده است و یا حضور وسواسهای شدید و وقتگیر بودن اجبارها و پریشانی که در فرد ایجاد میکنند موجب شده است که این ویژگی در فرد کمتر شود. همچنین به نظر میرسد که صفت مسئولیتپذیری بیشتر در افرادی که اجبار وارسی دارند بالاتر است (MacDonald and Davey, 2005). در پژوهشهای ساموئلز و همکاران (2020)؛ رکتور و همکاران (2002)؛ تاکت و همکاران (2008)؛ مهرابیزادههنرمند و همکاران (1386) نیز نتایج در عامل وظیفهشناسی همسو با این پژوهش بود و به نظر میرسد که هرچقدر وسواسها و اجبارها شدیدتر باشند، این ویژگی در افراد کمتر میشود. در این پژوهش بر خلاف پژوهش رکتور و همکاران (2002)؛ تاکت و همکاران (2008) و گریشمن و همکاران (2011) برای عامل تهیجپذیری و گشودگی در برابر تجربه رابطه معناداری یافت نشد.
یافتههای پژوهش مبین این است که عوامل شخصیتی مانند برونگرایی، وظیفهشناسی، موافقت و صداقت/تواضع با علائم اختلال وسواس-جبری رابطه دارند که در این میان وظیفهشناسی را میتوان از عوامل پیشبینیکننده علائم به شمار آورد. ویژگیهای شخصیتی نیز همواره همراه ما میباشند و بنابراین در آسیبپذیری ما در مقابل اختلالات همچون اختلال وسواس-جبری نقش دارند و همان طور که یافتههای ما در این پژوهش نشان داد، به هر میزان که عامل وظیفهشناسی در فرد پایینتر باشد میتواند پیشبینی برای علائم اختلال وسواس-جبری باشد. از آنجایی که این اختلال کارکرد روزمره، شغلی، تحصیلی و روابط فرد را با مشکل مواجه میکند و باتوجه به اینکه شیوع آن در ایران در میان زنان 8/2 درصد میباشد (محمدی، غنیزاده، رهگذر، نوربالا، داویدیان و افضلی، 2004) شناخت ویژگیهای شخصیتی که در پیشبینی این علائم نقش دارند میتوانند در کنار دیگر مؤلفههای تأثیرگذار در جهت بالابردن آگاهی ما از این اختلال و عوامل پیشبین کمککننده باشد.
6- تقدیر و تشکر
در پایان از تمامی شرکتکنندگان، مسئولین و اساتیدی که ما را در انجام این پژوهش یاری کردند، سپاسگزاری میکنیم. مقاله حاضر از پایاننامهی کارشناسی ارشد استخراج شده است.
7- منابع
1- بارلو، دی. اچ،. و دیورند، ام. وی. (2012). آسیبشناسی روانی. ترجمه فیروزبخت، م. (1396). چاپ سوم، انتشارات رسا.
2- بخشیپوررودسری، ع،. و بافنده، ح. (1392). بررسی مقایسهای صفات شخصیتی در افراد وسواسی-اجباری و بهنجار. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 6(23)، 91-104.
3- پالاهنگ، ح.، نشاطدوست، ح.، و مولوی، ح. (1388). هنجاریابی پرسشنامة 6 عاملی شخصیت HEXACO-PI-R در دانشجویان ایرانی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 4(16)، 49-62.
4- شمس، گ.، کاویانی، ح.، اسماعیلیترکانبوری، ی.، ابراهیمخانی، ن.، و امینمنش، ع. ر. (1389). بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه پادوآ (اصلاحی دانشگاه ایالتی واشنگتن) در جمعیت دانشجویان سالم ایرانی. تازههای علوم شناختی. 12(1): 1-16.
5- شولتز، د. پی.، و شولتز، س. الن. (2013). نظریههای شخصیت. ترجمه سیدمحمدی، ی. (1396). چاپ سی و هشتم، انتشارات نشر ویرایش.
6- طالبی، س.، حسنزاده، ر.، و میرزائیان، ب. (1399). مقایسه ویژگیهای عصبی روانی و شخصیتی بیماران افسرده و اختلال وسواسی-جبری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علومپزشکی مشهد. 63(2): 2350-2357.
7- مهرابیزادههنرمند، م.، داوودی، ا.، شکرکن، ح.ف و نجاریان، ب. (1386). نقش عوامل شناختی، شخصیتی، سابقه خانوادگی و فشار روانی در پیشبینی اختلال وسواسی-اجباری. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. 3(1): 27-56.
8- Ashton, M. C., & Lee, K. (2007). Empirical, theoretical, and practical advantages of the HEXACO model of personality structure. Personality and social psychology review, 11(2), 150-166.
9- Ashton, M. C., & Lee, K. (2008). The HEXACO model of personality structure and the importance of the H factor. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1952-1962.
10- Ashton, M. C., & Lee, K. (2008). The HEXACO model of personality structure and the importance of the H factor. Social and Personality Psychology Compass, 2(5), 1952-1962.
11- Boschen, M. J. (2008). Publication trends in individual anxiety disorders: 1980–2015. Journal of Anxiety Disorders, 22(3), 570-575.
12- Fineberg, N. A., Hengartner, M. P., Bergbaum, C. E., Gale, T. M., Gamma, A., Ajdacic-Gross, V., Rossler, W. & Angst, J. (2013). A prospective population-based cohort study of the prevalence, incidence and impact of obsessive-compulsive symptomatology. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 17(3), 170-178.
13- Fullana, M. A., Mataix-Cols, D., Caspi, A., Harrington, H., Grisham, J. R., Moffitt, T. E., & Poulton, R. (2009). Obsessions and compulsions in the community: prevalence, interference, help-seeking, developmental stability, and co-occurring psychiatric conditions. American Journal of Psychiatry, 166(3), 329-336.
14- Fullana, M. À., Mataix‐Cols, D., Trujillo, J. L., Caseras, X., Serrano, F., Alonso, P., Menchon, J. P., Valejo, J. and Torrubia, R. (2004). Personality characteristics in obsessive‐compulsive disorder and individuals with subclinical obsessive‐compulsive problems. British Journal of Clinical Psychology, 43(4), 387-398.
15- Fullana, M. A., Tortella-Feliu, M., Caseras, X., Andión, Ó., Torrubia, R., & Mataix-Cols, D. (2005). Psychometric properties of the Spanish version of the Obsessive–Compulsive Inventory—Revised in a non-clinical sample. Journal of anxiety disorders, 19(8), 893-903
16- Grisham, J. R., Fullana, M. A., Mataix-Cols, D., Moffitt, T. E., Caspi, A., & Poulton, R. (2011). Risk factors prospectively associated with adult obsessive-compulsive symptom dimensions and obsessive-compulsive disorder. Psychological medicine, 41(12), 2495.
17- Hopwood, C. J., Quigley, B. D., Grilo, C. M., Sanislow, C. A., McGlashan, T. H., Yen, S., Shea, M. T., Zanarini, M. C., Gunderson, J. G., Skodol, A. E. & Markowitz, J. C. (2008). Personality traits and mental health treatment utilization. Personality and mental health, 2(4), 207-217.
18- Inchausti, F., Delgado, A. R., Prieto, G. (2015). Obsessive-compulsive disorder and its relationship with disgust vulnerability and conscientiousness. Psicothema, 27(3), 254-260.
19- MacDonald, B., & Davey, G. C. (2005). Inflated responsibility and perseverative checking: the effect of negative mood. Journal of Abnormal Psychology, 114(1), 176.
20- Mataix-Cols, D., do Rosario-Campos, M. C., & Leckman, J. F. (2005). A multidimensional model of obsessive-compulsive disorder. American Journal of Psychiatry, 162(2), 228-238.
21- Mathes, B. M., Morabito, D. M., & Schmidt, N. B. (2019). Epidemiological and clinical gender differences in OCD. Current psychiatry reports, 21(5), 36.
22- Miguel, E. C., Leckman, J. F., Rauch, S., do Rosario-Campos, M. C., Hounie, A. G., Mercadante, M. T., ... & Pauls, D. L. (2005). Obsessive-compulsive disorder phenotypes: implications for genetic studies. Molecular psychiatry. 10(3). 258-257.
23- Mohammadi, M. R., Ghanizadeh, A., Rahgozar, M., Noorbala, A. A., Davidian, H., Afzali, H. M., ... & Akhondzadeh, S. (2004). Prevalence of obsessive-compulsive disorder in Iran. BMC psychiatry, 4(1), 2.
24- Ok, Ü., & Gören, A. B. (2018). The connections between religiosity and obsessive-compulsive symptoms and the role of personality traits in a non-clinical Muslim sample. Mental Health, Religion & Culture, 21(2), 153-170.
25- Pang, B., Wang, K., Zhu, C., & Zhang, L. (1993). Validity and Reliability of Chinese Version of Padua Inventory-Washington State University Revision for College Students. Chinese Journal of Clinical Psychology, (02).
26- Rector, N. A., Hood, K., Richter, M. A., & Bagby, R. M. (2002). Obsessive-compulsive disorder and the five-factor model of personality: Distinction and overlap with major depressive disorder. Behaviour Research and Therapy, 40(10), 1205-1219.
27- Samuels, J., Bienvenu, O. J., Krasnow, J., Wang, Y., Grados, M. A., Cullen, B., ... & Rasmussen, S. A. (2020). General personality dimensions, impairment and treatment response in obsessive–compulsive disorder. Personality and Mental Health, 14(2), 186-198.
28- Stein, D. J., Costa, D. L., Lochner, C., Miguel, E. C., Reddy, Y. J., Shavitt, R. G., ... & Simpson, H. B. (2019). Obsessive–compulsive disorder. Nature Reviews Disease Primers, 5(1), 1-21.
29- Tackett, J. L., Quilty, L. C., Sellbom, M., Rector, N. A., & Bagby, R. M. (2008). Additional evidence for a quantitative hierarchical model of mood and anxiety disorders for DSM-V: The context of personality structure. Journal of abnormal psychology, 117(4), 812.
30- Tang, H. S., Chen, P. F and Lung, F. (2018). Personality and Alexithymic Disparity in Obsessive-Compulsive Disorder Based on Washing and Checking. Psychiatric Quarterly, 89(2), 371-381.
31- Trull, T. J., & Sher, K. J. (1994). Relationship between the five-factor model of personality and Axis I disorders in a nonclinical sample. Journal of abnormal psychology, 103(2), 350.
32- Van Gelder, J. L., & De Vries, R. E. (2012). Traits and states: Integrating personality and affect into a model of criminal decision making. Criminology, 50(3), 637-671.
33- Vivas, D. C., Felipe-Castano. E., & Leon, B. (2019). Emotinal processing and personality as predictors of obsessive-compulsive symptoms in college students. The Spanish Journal of Psychology, 22, 1-8.
Predicting Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms Based on Personality Factors in Female College Students in Shiraz
Shiva Zare1, Seyed Mehdi Hosseini*2
1. M.A in Psychology, Department of Psychology. Fatemiyeh Shiraz, Institute of Higher Education. Shiraz. Iran.
2. Ph.D in Psychology, Assistant professor, Department of Psychology. Fatemiyeh Shiraz, Institute of Higher Education. Shiraz. Iran.
Abstract
The present study was aimed to examine the personality factors as predictors of Obsessive-Compulsive Disorder. The present study was a descriptive correlational study. The statistical society of this study included all female college students studying at universities in Shiraz city during 2019-2020 among which 256 students were selected through multi stage cluster sampling and then questionnaires were distributed among them. In order to collect data were used the Padua Inventory-Washington State University Revision and Hexaco-60 questionnaire. The data were analyzed through Pearson correlation coefficient, multiple linear regression with SPSS-16 software. The results of this study showed that among personality dimensions, honesty/humility, extraversion, agreeableness and conscientiousness have significantly negative correlation with Obsessive-Compulsive Disorder symptoms and among them only conscientiousness (Beta=-0.18) could significantly predict Obsessive-Compulsive Disorder symptoms. Based on results of this study it can be concluded that conscientiousness has more important role in predicting Obsessive-Compulsive Disorder symptoms and in vulnerability to this disorder. Since mental health is an important factor in quality of life, psychotherapists can keep these information in mind during diagnosing and therapy sessions.
Keyword: Obsessive-Compulsive Disorder, Personality factors, Female college students
[1] obsessive-compulsive disorder
[2] obsessions
[3] compulsions
[4] Shultz
[5] agreeableness
[6] conscientiousness
[7] openness
[8] Barlow and Durand
[9] Inchausti, Delgado and Prieto
[10] Samuels, Bienvenu, Krasnow, Wang, Grados and Cullen
[11] Padua Inventory-Washington State University Revision
[12] Sanavio
[13] Burns, Keortge, Formea and Sternberger
[14] Pang, Wang, Zhu and Zhang
[15] OCI-R
[16] Hexaco-60 questionnaire
[17] Grisham, Fullana, Mataix-Cols, Moffitt, Caspi and Poulton,
[18] Fullana, Mataix‐Cols, Trujillo, Caseras, Serrano and Alonso
[19] Tackett, Quilty, Sellbom, Rector and Bagby
[20] Eysenck
[21] Tang, Chen and Lung
[22] Trull and Sher
[23] Van Gelder and De Vries