• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - زنان در سِیر تحول و تصویب قوانین حمایت خانواده با تأکید بر قانون حمایت خانواده 1391
        زهرا بهرامیان غفور خوئینی
        <p>قانون حمایت خانواده در طی ادوار مختلف دچار تغییر و تحولاتی شده است که در میان این تحولات همواره کوشش شده است به حقوق و مسائل زنان نیز پرداخته شود. جدیدترین این قوانین مربوط به قانون حمایت خانواده مصوب 1391 است. این قانون بر اساس قالب و اصول معین در قانون حمایت خانواد چکیده کامل
        <p>قانون حمایت خانواده در طی ادوار مختلف دچار تغییر و تحولاتی شده است که در میان این تحولات همواره کوشش شده است به حقوق و مسائل زنان نیز پرداخته شود. جدیدترین این قوانین مربوط به قانون حمایت خانواده مصوب 1391 است. این قانون بر اساس قالب و اصول معین در قانون حمایت خانواده 1353، تصویب گردیده است. تحقیق پیش رو با روش توصیفی تحلیلی به این موضوع پرداخته و در آخر این نتیجه حاصل می&zwnj;شود که تصویب قانون حمایت خانواده 1391 منجر به توجه بیشتر به حقوق و مسائل زنان و خانواده شده است و برخی ابهامات و تناقضات را در رویه رسیدگی به پرونده&zwnj;های خانواده پایان داده است و همچنین مواردی را به نفع زنان پیش&zwnj;بینی کرده هرچند که در بعضی حوزه&zwnj;ها نسبت به زنان بی&zwnj;توجه مانده است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه الگوی جایگاه زن در حکمرانی جمهوری اسلامی ایران
        محسن افروغ سعید باغستانی
        <p>انقلاب اسلامی، باعث برهم خوردن نظام دوقطبی جهان و ظهور ایده جدید حاکمیت جدیدی گردید که حاکمیت را از آن خداوند می&zwnj;داند. این نظام اصول و چارچوب&zwnj;های خود را بر اساس ایدئولوژی اسلامی بنا نموده که آرمان&zwnj;ها، اهداف، برنامه&zwnj;ها و سیاست&zwnj;گذاری&zwnj;ها بر چکیده کامل
        <p>انقلاب اسلامی، باعث برهم خوردن نظام دوقطبی جهان و ظهور ایده جدید حاکمیت جدیدی گردید که حاکمیت را از آن خداوند می&zwnj;داند. این نظام اصول و چارچوب&zwnj;های خود را بر اساس ایدئولوژی اسلامی بنا نموده که آرمان&zwnj;ها، اهداف، برنامه&zwnj;ها و سیاست&zwnj;گذاری&zwnj;ها بر مبنای آن&zwnj;ها طراحی و اجرا می&zwnj;گردد. حکمرانی مطلوب و عالی، یکی از اهداف عالیه نظام اسلامی است. جامعه اسلامی برای رسیدن به حکمرانی عالی و تمدن جهانی نیازمند آن است که برای تمامی عاملین و کنشگران جامعه طرح و برنامه ارائه دهد. لذا ازآنجایی&zwnj;که بیش از نیمی از جامعه را &laquo;زنان&raquo; تشکیل می&zwnj;دهند بر حکومت اسلامی لازم است تا الگویی در حکمرانی خود برای آنان داشته باشد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی تحلیلی برای توضیح حاکمیت اسلامی و الزامات مطرح&zwnj;شده استفاده شده است. حاصل این تحقیق الگوی حکمرانی اسلامی در حوزه زنان با تشریح شاخص&zwnj;های مرتبط است. یافته&zwnj;های تحقیق را باید در مجموعه&zwnj;ای منظم و مرتبط در سه نظام معرفتی-فلسفی، ارزشی و انگیزشی و ساختاری دنبال کرد. درواقع برای رسیدن به الگوی حکمرانی زنان باید سه نظام مذکور همانند یک هندسه مشخص عمل کنند که نتیجه آن نمونه &laquo;الگوی سوم زنان&raquo; است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر کلاس‌های چندپایه
        خدیجه  اعراب شیبانی خدیجه علیپور امیرحسین غلامی بیناباج
        <p>پژوهش حاضر تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش&zwnj;آموزان دختر در درس قرآن کلاس&zwnj;های چندپایه را موردبررسی قرارداد. روش پژوهش، نیمه&zwnj;آزمایشی و از نوع پیش&zwnj;آزمون_ پس&zwnj;آزمون با گروه کنترل بود. برای اندازه&zwnj;گیری متغیرها ا چکیده کامل
        <p>پژوهش حاضر تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودکارآمدی اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش&zwnj;آموزان دختر در درس قرآن کلاس&zwnj;های چندپایه را موردبررسی قرارداد. روش پژوهش، نیمه&zwnj;آزمایشی و از نوع پیش&zwnj;آزمون_ پس&zwnj;آزمون با گروه کنترل بود. برای اندازه&zwnj;گیری متغیرها از پرسش&zwnj;نامه خودکارآمدی اجتماعی Ladd&amp;Wheeler (1982) و آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده شد. به&zwnj;منظور اجرای طرح پژوهش از میان مدارس چند پایه، دو کلاس به روش نمونه&zwnj;گیری در دسترس انتخاب و به&zwnj; عنوان گروه آزمایش (n=15) و گروه گواه (n=15) در نظر گرفته شد. آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسش&zwnj;نامه خودکارآمدی اجتماعی به&zwnj;منزلة پیش&zwnj;آزمون برای هر دو گروه انجام شد. گروه آزمایش در 15 جلسه (45 دقیقه) درس قرآن را به&zwnj;صورت مشارکتی، آموزش دیدند، اما گروه گواه در طول مدت اجرا، به روش رایج آموزش دیدند. بعد از پایان دوره آموزش، از هر دو گروه پس&zwnj;آزمون به عمل آمد. داده&zwnj;ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه&zwnj;وتحلیل قرار گرفت. نتایج، برتری معنادار گروه آزمایش را در پیشرفت تحصیلی درس قرآن نشان داد، ولی در زمینة خودکارآمدی اجتماعی، تفاوت معناداری بین گروه&zwnj;ها مشاهده نشد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - زنان، خانواده، فرزند آوری در تقویت جایگاه مادری
        ناهید جاویدی آلسعدی سید علی موسوی نسب
        <p>یکی از اساسی&zwnj;ترین نیازهای هر جامعه&zwnj;ای برای بقای خود تولید نسل است. و موضوع زن، به&zwnj;عنوان بدنه&zwnj;ای از جامعه انسانی، به همان پایه، قابل&zwnj;بررسی و ژرف&zwnj;نگری است که انسان، شایسته شناخت و بررسی است و هرگونه تحلیل و بررسی ابعاد حیات زن، منهای ویژگی چکیده کامل
        <p>یکی از اساسی&zwnj;ترین نیازهای هر جامعه&zwnj;ای برای بقای خود تولید نسل است. و موضوع زن، به&zwnj;عنوان بدنه&zwnj;ای از جامعه انسانی، به همان پایه، قابل&zwnj;بررسی و ژرف&zwnj;نگری است که انسان، شایسته شناخت و بررسی است و هرگونه تحلیل و بررسی ابعاد حیات زن، منهای ویژگی&zwnj;های صنفی و جنسی، درواقع، تحلیل حیات انسان به شمار می&zwnj;آید. ازاین&zwnj;رو شناخت زن و منزلت و مقام او در حقیقت، شناخت انسان و کرامت اوست. این نیز تردیدناپذیر است که شناخت انسان از خود، معیار دیگر شناخته است. با توجه اینکه، نیمی از جمعیت جوامع را زنان تشکیل می&zwnj;دهند و در عرصه&zwnj;های مختلف جامعه، اعم از خانواده و تربیت کودکان که زیربنای اساسی جامعه است در خانواده به وی سپرده شده پرداختن به مسائل زنان به&zwnj;منزله سرمایه&zwnj;های اجتماعی و انسانی از ضروری&zwnj;ترین نیازهای جامعه بشری است. اگر زنان از ازدواج و فرزندآوری دوری کنند جمعیت روند کاهشی به خود می&zwnj;گیرد و نسل انسانی در معرض خطر انقراض قرار می&zwnj;گیرد. در این پژوهش زنان، خانواده، فرزند آوری و تقویت جایگاه مادری از منظر قرآن کریم با روش کتابخانه&zwnj;ای و شیوه توصیفی تحلیلی موردبحث و بررسی قرار گرفته است. یافته&zwnj;های این تحقیق حاکی از آن است که توجه به خصوصیات آفرینشی زن، عدالت جنسیتی و امنیت اجتماعی زنان در جامعه می&zwnj;تواند نقش مهمی در فرزندآوری و خانواده داشته باشد و متقابلاً مهم&zwnj;ترین مانع پیروی از تفکر فمینیستی است که می&zwnj;تواند باعث از بین رفتن نقش مادری و فرزندآوری شود.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - آزار جنسی دختران زیر ۱۰ سال و آسیب‌پذیری آنان در دوره همه‌گیری کووید ۱۹ یک مطالعه مروری روایتی
        سوده دشتیانه فاطمه  طاهری
        <p>این پژوهش با هدف بررسی آزار جنسی دختران و آسیب&zwnj;های واردشده بر آنان در دوره&not;ی قرنطینه&not;ی بیماری کرونا ویروس انجام شد. مطالعه&zwnj;ی مروری و روایتی حاضر، با جستجوی جامع در بانک&zwnj;های اطلاعاتی: PubMed ,Science Direct ,Civilica ,Noormags ,SID ,Springer Goo چکیده کامل
        <p>این پژوهش با هدف بررسی آزار جنسی دختران و آسیب&zwnj;های واردشده بر آنان در دوره&not;ی قرنطینه&not;ی بیماری کرونا ویروس انجام شد. مطالعه&zwnj;ی مروری و روایتی حاضر، با جستجوی جامع در بانک&zwnj;های اطلاعاتی: PubMed ,Science Direct ,Civilica ,Noormags ,SID ,Springer Google Scholar,، مروری بر مقالات منتشرشده در مورد آسیب&zwnj;های جنسی دختران در مدت&zwnj;زمان شیوع کووید ۱۹&not;، در سال&zwnj;های اخیر داشته است. مقالات حاوی نتایج متناقض و دوگانه&zwnj;ای بودند. در مراحل اولیه کووید ۱۹ نشانه&zwnj;هایی از انعطاف&zwnj;پذیری در جمعیت عمومی با توانایی شگفت&zwnj;انگیزی برای بازگشت به عقب و سازگاری نشان داده است. در زمان همه&zwnj;گیری بیماری کرونا ویروس و شرایط قرنطینه، بستر وقوع خشونت و بدرفتاری در خانه و آزار جنسی و آسیب جنسی علیه دختران فراهم شده است. لذا آموزش و آگاهی دادن به والدین و همچنین آموزش و آگاهی دادن به دختران، در این زمینه می&zwnj;تواند بسیار مؤثر واقع شود. به همین دلیل، یکی از راهکارهای بهبود این وضعیت، افزایش آگاهی و دانش والدین و دختران، از راه&not;های گوناگون، در طول همه&zwnj;گیری کرونا است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - طراحی و تبیین مدل مفهومی آموزش کارکنان زن مدارس در فضای مجازی
        عباداله احمدی نادر شهامت مسلم صالحی حامد  خرم شکوه
        <p>در دنیایی که در آن ارتباطات آنلاین به یکی از محورهای اصلی تبادل اطلاعات و دانش تبدیل شده است، انتقال مداوم و به&zwnj;روز دانش به کارکنان زن آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما با توجه به چالش&zwnj;های فراوانی که در مسیر آموزش مجازی و آنلاین وجود دارد، نیاز به را چکیده کامل
        <p>در دنیایی که در آن ارتباطات آنلاین به یکی از محورهای اصلی تبادل اطلاعات و دانش تبدیل شده است، انتقال مداوم و به&zwnj;روز دانش به کارکنان زن آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما با توجه به چالش&zwnj;های فراوانی که در مسیر آموزش مجازی و آنلاین وجود دارد، نیاز به راهبردها و الگوهایی جامع و اثربخش احساس می&zwnj;شود. به همین دلیل یک مدل جدید و نوآورانه از آموزش در دوران فعلی پایگاه&zwnj;های آموزشی طراحی شد. در مرحله کیفی از بین استراتژی&zwnj;های پژوهش کیفی از نظريه داده بنیاد استفاده گردید و به تدوين مدلي جامع كه شامل عوامل علي، عوامل مداخله&zwnj;گر، عوامل زمینه&zwnj;ای، راهبردهای مدل مفهومی آموزش کارکنان زن مدارس در فضای مجازی است، پرداخته شد. مصاحبه عميق به&zwnj;عنوان اصلی&zwnj;ترین ابزار جمع&zwnj;آوری داده&zwnj;ها در این مرحله مورد استفاده قرار گرفت. بر اساس نتایج به&zwnj;دست&zwnj;آمده درمجموع 143 مفهوم و 21 مقوله یا کد باز شناسایی و استخراج و در 6 دسته اصلی داده بنیاد قرار گرفتند. بر اساس نتایج روش کیفیّ پرسشنامه&zwnj;ای بر اساس مدل استخراج شده تدوین و در اختیار معلمان زن قرار داده شد. با توجه به نتایج برآورد معادلات ساختاری داده&zwnj;های پرسشنامه، روابط علی با بار عاملی 435/0 و آماره تی 624/9 تأثیر مستقیم و معنی&zwnj;داری بر مقوله اصلی دارد. مقوله اصلی با بار عاملی 471/0 و آماره تی 734/7 تأثیر مستقیم و معنی&zwnj;داری بر راهبردها دارد. راهبردها با بار عاملی 512/0 بر پیامدها تأثیرگذارند. شرایط مداخله&zwnj;گر بر پیامدها با بار عاملی 491/0 تأثیر مستقیم و معنی&zwnj;دار دارد. درنهایت شرایط بستر با بار عامل 529/0 تأثیر مستقیمی بر پیامدها دارد. درنهایت اعتبار مدل از نظر آماری مورد تائید قرار گرفت.</p> پرونده مقاله