مواجهه جامعه با زنان تیغ زیر جامه نرفته
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبطمحبوبه بابایی محمدی 1 * , فریبا صدیقی 2 , رایحه مظفریان 3
1 - دانش آموخته دکتری توسعه اجتماعی، دانشگاه تهران، کارشناس اجتماعی دفتر توسعه-نوسازی
2 - دانش آموخته دکتری انسان شناسی، پژوهشگر توسعه فناوری های پیشرفته دانشگاه تهران
3 - دانشجوی بورسیه دکترای جامعه شناسی، دانشگاه آنادولو
کلید واژه: ختنه زنان, لک, لرستان,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله فهم سازوکارهای گرایش به ختنه در میان زنان لک و نگاه آنان به ختنه است. برای رسیدن به این هدف، با بیست و شش زن که تجربه انجام ختنه داشتند و همچنین با دو کولی که جراح ختنه در میان زنان لک هستند، مصاحبه هایی انجام شد. یافته ها نشان داد که تعریف زنان از ختنه، اهداف و عوامل ختنه در بین سه نسل زنان متفاوت است. زنان نسل اول تحت اجبار جامعه، زنان نسل دوم تحت اجبار خانواده و زنان نسل سوم تحت اجبار مردان ختنه کرده اند. یافتهها همچنین نشان داد که رسم ختنه به خاطر وارداتی بودن در این منطقه از اجبار خشنی در بین زنان برخوردار نیست و کولیها با تأکید بر بن مایههای مذهبی و وضعیت اقتصادی منطقه زنان نسل اول و دوم را به انجام ختنه ترغیب مینمودند و تبلیغات زیباسازی باعث ترغیب زنان جوان به ختنه شده است.
The present study was carried out to explore the tendency of Lak women toward female genital mutilation (FGM) and their views toward this practice. Interviews were performed with 26 women who had the experience of FGM. Based on the findings, the women’s definition of FGM and its goals and factors varied among the three generations. Women of the first generation had been forced into FGM by the society, women of the second generation by their families and the third generation by men. The findings also revealed that the tradition of FGM was not a rough obligation among women in this region, and gypsies encouraged women of the first and second generations to undergo FGM by resorting to religious principles and the specific economic situation of the region, and cosmetic advertisements were what provoked the young women to undergo FGM.
1- اسفاری، م. (1394). پویایی هویتی غربت¬ها مطالعۀ اتنوگرافیک هادوری در چهارراه¬های تهران. نامه انسان¬شناسی، 22، 37-11.
2- احمدی، ک، (1394). به نام سنت: پژوهشی جامع بر ختنه زنان در ایران. تهران: نشر و پژوهش شیرازه.
3- احدی، ه.، خدیوزاده، ط.، سیدی علوی، ق.و اسماعیلی، ح. (1382)، ختنه زنان در میناب: شیوع، آگاهی و نگرش، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. 7(28)، 17-14.
4- انصاری، م. (1380). زن در ادیان ابراهیمی،http://rapidshare.com/s .
5- ایزدپناه، ح. (بی¬تا)، فرهنگ لکی، بی¬جا.
6- ایزدپناه، ح. (1367)، شاهنامه لکی. تهران: مولف.
7- ایزدپناه، ح. (1376). آثار باستانی و تاریخی لرستان. جلد سوم، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
8- افشار سیستانی، ا. (1377). کولی¬ها پژوهشی در زمینه کولیان در ایران و جهان. تهران: نشر روزنه.
9- بهنام، ج. و راسخ، ش. (1348). مقدمه بر جامعه¬شناسی ایران. تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
10- پاشایی،ط.، رحیمی،ع.، اردلان، آ. و مجلسی،ف. (1390). شیوع ختنه و عوامل مرتبط با آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان روانسر. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. 9(4)، 57-68.
11- جیحون¬آبادی، ن. (۱۳۶۱). حق¬الحقایق یا شاهنامه حقیقت، تهران.
12- حسنیان، ف. (1391). ممنوعیت ختنه زنان در اسناد بین¬المللی با تأکید بر روند کشورهای درگیر.مطالعه (موردی زنان قشم). تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
13- دهخدا، ع. (1390). امثال و حکم. جلد اول. تهران: امیرکبیر.
14- رفیع¬پور، ف. (1377). آناتومی جامعه: مقدمه¬ای بر جامعه¬شناسی کاربردی. تهران: سهامی انتشار.
15- رضازاده، پ. (1386). بررسی زمینه¬های فرهنگی خشونت علیه زنان با تأکید بر ختنه دختران بندرگنگ. پایان¬نامه کارشناسی-ارشد، رشته علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی.
16- ساکی، ع. (1343). جغرافیای تاریخی و تاریخ لرستان، خرم¬آباد. نشر افلاک.
17- شهریاری، س. (1393). زنان کرد: نظریه¬ای مبنایی در باب زنان کرد. تهران: نشر جامعه¬شناسان.
18- صفی¬نژاد، ج. (1381). لرهای ایران (لر بزرگ، لر کوچک). تهران: نشر آتیه.
19- عالی¬پور، ک. (1383). دستور زبان لکی. خرم¬آباد: نشر افلاک.
20- عسکری عالم، ع. (1382). فهلویات یا پهلویانه، تک بیت¬های کهن سور و سوگ به زبان لکی. خرم¬آباد: افلاک.
21- عسکر عالمی، ع. (۱۳۸۱). فرهنگ عامه لرستان، خرم¬آباد. نشر شاپورخواست.
22- عرفانی، س. (دردست چاپ)، پایان حفض، بررسی پویایی¬های ناظر بر خاتمه یک کردار فرهنگی در روستای دزلی (استان کردستان).
23- فرهادی، م. (1369). واره یا نوعی تعاونی سنتی کهن زنانه. رشد آموزش علوم اجتماعی، 10(2)، 61-56.
24- فرهادی، م. (1388). انسان¬شناسی یاریگری. تهران: نشر ثالث.
25- فیلبرگ، ک. (1369). ایل پاپی: کوچ¬نشینان شمال غرب ایران. ترجمه اصغر کریمی، تهران: فرهنگسرا
26- گودرزی، ح. (1374). سیمای عشایر شرق لرستان، بی¬جا: ترسیم.
27- کریمی، ف. (1389). تراژدی تن. تهران: نشر روشنگران و مطالعات زنان.
28- مندگاری، ا. (1390). نقض تمامیت جسمانی زنان از منظر حقوق بشر، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته حقوق، دانشگاه شهیدبهشتی تهران.
29- مظفریان، ر. (1396). تیغ و سنت (بررسی عوامل اجتماعی-فرهنگی مرتبط با ختنه زنان: مطالعۀ موردی زنان 49-15 سال جزیرۀ قشم، شیراز: تخت¬جمشید.
30- مینورسکی، و. (1394). رساله لرستان و لرها همراه با سفرنامه بارون دوبد. ترجمه سکندر بهاروند، ا. و بختیاری، ل. تهران: انتشارت آرون.
31- مشکور، م. (۱۳۸۴). فرهنگ فرق اسلامی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.
32- مرکز آمار ایران. (1398). گزارش راهنمای مقدماتی طبقه¬بندی¬های استاندارد بین¬المللی سن، معاونت برنامه¬ریزی و نظارت راهبردی مرکز آمار ایران .
33- موسوی نامی، م. (1363). گیتی¬گشا. تهران: امیرکبیر.
34- نجف¬زاده قبادی، ا. (1395). مردم¬شناسی قوم لک. تهران: نشر واژگان.
35- نظام¬السلطنه¬مافی، ح. (1361). خاطرات و اسناد. به کوشش معصومه نظام¬مافی و دیگران. تهران: مرکز اسنادمنابع.
36- ودادهیر، ا.، چقلوند، م.، رفیع¬فر، ج. و امیدوار، ن. (1393). نظام غذایی بومی-سنتی: پژوهشی مردم¬شناختی در میان قوم لک در مناطق روستایی و عشایری استان لرستان. توسعه روستایی. 6(1)، 106-71.
37- Braun,V, Clarke, V, (2006), Qualitative Research in Psychology, University of Auckland and University of the West of England.
38- Brown, I. B. (1866). On the curability of certain forms of insanity, epilepsy, catalepsy, and hysteria in females, Robert Hardwicke.
39- Boyle, E. H. & Preves, S. E. (2000). National politics as international process: the case of anti-female-genital-cutting laws. Law and Society Review, 703-737.
40- Fereday, J. & Muir-Cochrance, E. (2006). Demonstrating Rigor Using Themathic Analysis: A Hybrid Approach of Inductive and Deductive Coding and Theme Development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), 1-11.
41- Ghareeb, E. A. & Dougherty, B. (2004). Historical dictionary of Iraq. Scarecrow Press.
42- Meho, L. I. (1997). The Kurds and Kurdistan: A Selective and Annotated Bibliography. Greenwood Press.
43- Isiaka, B. T. & Yusuff, S. O. (2013). Perception of Women on Female Genital Mutilations and implications for health communications in Lagos State, Nigeria. American Academic & Scholarly Research Journal, 5, 8.
44- Johansson,J. (2008). Methods for the prevention of Female Genital cutting in Finland. Finnish Journal of Ethnicity and Migration..3(2).
45- Kandala, N-B., Nwakeze, N. and Lupwana, K.. (2009). Spatial risk factors of Female Genital Mutilation (FGM) in Nigeria. Cult Health sex, 7, 443-61.
46- Kandala N., Komba N. (2015). Geographic Variation of Female Genital Mutilation and Legal Enforcement, Am. J. Trop. Med. Hyg, 92(4),: 838–847.
47- Lightfoot-Klein, H. (1983). Pharaonic circumcision of females in the Sudan. Medicine and law, 2, 353.
48- Meho, L. I, (1997). The Kurds and Kurdistan: A Selective and Annotated Bibliography. Greenwood Press.
49- Robinson, B.A. (2001). Female genital mutilation in Africa, the Middle East and Far East, at: http: // www.religioustolerance.org/fem_cirm.htm.
50- United Nations, (2014), Female Genital Mutilation in the Islamic Republic of Iran, A/HRC/26/NGO/92, 6 June 2014.
51- World Health Organization and International Federation of Gynaecology and Obstetrics Task Force, (1992), C female circumcision; Female genital mutilation. European Journal of Obstetrics and Gynaecology and reproductive Biology. 45(2), PP:153-154.
52- WHO, (2019), Classification of female genital mutilation [Online]. Available: World Health Organization, Eliminating Female Genital Mutilation: An interagency statement, WHO, UNFPA, UNICEF, UNIFEM, OHCHR, UNHCR, UNECA, UNESCO, UNDP, UNAIDS, WHO, Geneva, (2008), P:4 https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/female-genital-mutilation